BIJDRAGEN O/H GODSD., ZEDELIJK EN MAATSCH.
104
nae verbrand es, sullen die siecken voors. dan slaepen
gaen ende daer nyet langer vyer noch licht houden ten
waere bij noode van siecten tot discretie van den vader
ende moeder binnen den huysse”. Als zij „des noents ende
tsavonts” gaan eten, „soe sullen zij op gehoersaem-
heyt gehouden weesen benedicite ende gratie gelesen heb
bende, te leesen een Pater Noster ende Ave Maria voor
allen der weldoenders, levende ofte doeden ende voor
twelvaeren van den huysse”.
Eiken dag „opten rechten middach” zullen de zieke
leprozen gehouden wezen „te leesen vijff Pater Nosters
ende vijff Ave Marien, God te eeren ende Sijnder hey-
ligher passien ende des avonts als men tloff clept in de
prochiekerck van den Haighe, zullen zij alle int gemeen
knielen ende oetmoedelijcken leesen elcxs drie Pater Nos
ters ende drie Ave Marien ende bidden God voor alle die-
gheene, die den sieckhuysse haere goeden ofte aelmissen
gegeven hebben, noch daegelicxs gevende zijn ende nae-
maels geven zullen”.
Natuurlijk is het den leprozen ten strengste verboden te
„vloucken, qualick spreecken noch oick zweeren bij God,
Zijn heylighe lijden. Zijn gebenedijde Moeder ofte heyli-
ghen”.
Het Leprooshuis had natuurlijk zijn eigen kapel, gewijd
aan den Heiligen Cornelis. Alle zieken zijn verplicht „alle
daege misse te hooren die men aldaer in der cappelle sal
doen, zoe verre sij nyet beddevast en leggen ende eer men
den confiteor van den misse leest, elcxs op zijn plaetse te
wesen upte verbeurte van die daer inne negligent ofte ver-
suymelicken waere, des noens zijn portie te verbeuren
ende des sonnendaechs ende andere heylighe daeghen als
men aldaer sermoen doet tselfde sermoen ende die misse
daer an te hoeren mit andachticheyt ende devocie, bid-