BIJDRAGEN O/H GODSD., ZEDELIJK EN MAATSCH. 104 nae verbrand es, sullen die siecken voors. dan slaepen gaen ende daer nyet langer vyer noch licht houden ten waere bij noode van siecten tot discretie van den vader ende moeder binnen den huysse”. Als zij „des noents ende tsavonts” gaan eten, „soe sullen zij op gehoersaem- heyt gehouden weesen benedicite ende gratie gelesen heb bende, te leesen een Pater Noster ende Ave Maria voor allen der weldoenders, levende ofte doeden ende voor twelvaeren van den huysse”. Eiken dag „opten rechten middach” zullen de zieke leprozen gehouden wezen „te leesen vijff Pater Nosters ende vijff Ave Marien, God te eeren ende Sijnder hey- ligher passien ende des avonts als men tloff clept in de prochiekerck van den Haighe, zullen zij alle int gemeen knielen ende oetmoedelijcken leesen elcxs drie Pater Nos ters ende drie Ave Marien ende bidden God voor alle die- gheene, die den sieckhuysse haere goeden ofte aelmissen gegeven hebben, noch daegelicxs gevende zijn ende nae- maels geven zullen”. Natuurlijk is het den leprozen ten strengste verboden te „vloucken, qualick spreecken noch oick zweeren bij God, Zijn heylighe lijden. Zijn gebenedijde Moeder ofte heyli- ghen”. Het Leprooshuis had natuurlijk zijn eigen kapel, gewijd aan den Heiligen Cornelis. Alle zieken zijn verplicht „alle daege misse te hooren die men aldaer in der cappelle sal doen, zoe verre sij nyet beddevast en leggen ende eer men den confiteor van den misse leest, elcxs op zijn plaetse te wesen upte verbeurte van die daer inne negligent ofte ver- suymelicken waere, des noens zijn portie te verbeuren ende des sonnendaechs ende andere heylighe daeghen als men aldaer sermoen doet tselfde sermoen ende die misse daer an te hoeren mit andachticheyt ende devocie, bid-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1936 | | pagina 112