BIJDRAGEN O/H GODSD., ZEDELIJK EN MAATSCH. 154 en de beeldesniiders ende verlichters”. Hun oudste gildebrief dateert van 27 Maart 1487 t); het lijkt waarschijnlijk, dat in dit jaar het gilde is opgericht. De Sint Lucasdag was de dag, waarop het aan alle meesters van de vijf ambachten verboden was te werken of te doen werken. De wollewevers, vereenigd in het Sint Seveergilde, hadden eveneens een ouden gildebrief, die van 28 Sep tember 1473 dateerde. De vleeschhouwers waren verbonden in het Sint An- thonisgilde; het Sinte Barbarengilde omvatte „alle met- selairs, platijnmaickers, bloeckmaickers, straetmaickers, leydeckers, tegeldeckers ende voorts alle die steen, calck, leyen, tegelen ende andere materialen, de selve neringe beroerende, te coope houden”. Bontwerkers trof men aan in het Sint Maertijnsgilde, lakenbereiders in het Sint Michielsgilde, zwaardvegers in het gilde van Sint Pieter in banden, terwijl stoel- en spinnewielmakers in het Sint Pietersstoelgilde vereenigd waren. Het gilde van de „coomans ende cramers" was het Sint Nicolaasgilde, dat van de rietdekkers het Sint Blasiusgilde, dat van de timmerlieden het gilde van Sint Josef en Sint Ewout, de smeden vond men in het gilde van Sint Eloy, de chirurgijns in het gilde van Cosmas en Damianus. (Cosmas en Damianus waren twee broe ders, die beiden de geneeskunde uitoefenden en in 303 terwille van hun geloof onthoofd werden.) Het Sint Adriaansgilde te Scheveningen, dat alle ne ringdoenden omvatte, hebben we reeds besproken. De gilden hebben nooit eenigen invloed uitgeoefend op het bestuur van Den Haag. Omgekeerd hebben schout gerecht zich ook nooit gemengd in het bestuur van x) Gem.-Archief O.a. 1361 III fol. 7 en vlg.; maar reeds van 26 April 1463 is een stichtingsbrief door de Magistraat, maar deze gold slechts drie ambachten: schilders, glaesmakers en borduyrwerckers.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1936 | | pagina 162