LEVEN IN DEN HAAG T/H EINDE DER 16de EEUW 195 J) Gemeente-archief O.a. 1357 fol, 35 vs. ende slijck gesuyvert ende doorgaens met ende neffens de wateren zoo veel mogelijck reyn gehouden mochten werden, daer toe zij meynden een bequaem expedient uyt- gevonden te hebben door het aanstellen van een persoon ofte persoenen, die immediatelyck van haerlyden souden moeten dependeeren ende op sekere te maecken keuren ende ordonnantiën, waernaer hij ofte zijlieden sig stricte- lyck souden moeten teguleeren” De Magistraat krijgt nu van de Staten van Holland het recht om van eiken burger eenzelfde bijdrage te vor deren als de buurtbesturen al deden van de buurtgenoo- ten, n.l. hoogstens vijf of zes stuivers per jaar. Van de opbrengst van deze belasting is de gemeentelijke reini gingsdienst in 1683 georganiseerd. Sedert dien tijd is de straatreiniging gemeentezorg gebleven. d. Verkeersregels. Waren er in de 15e en 16 eeuw reeds regels om een goed verkeer op straat te bevorderen en om het verkeer met karren en vrachtwagens ordelijk te laten geschieden? De oudste keur, die ik hieromtrent heb kunnen vinden, is uit het eind van de 15e eeuw. 1Item dat geen wagens noch kerluyden mit hueren wagens ende kerren staen en sullen om vracht an te nemen dan bij Maertin Boudinsz. int Voirhout op die boete van III Dat wil dus zeggen, dat het oudste wagenveer in Den Haag zich bevonden heeft aan het Voorhout. Waar woonde die Maertin Bou dinsz.? Het Hofboek van 1458—1490 geeft op blz. 135 hierop antwoord, n.l. tusschen de Nieuwstraat en het Voorhout, d.w.z. daar waar later het Leidsche Wagen veer is geweest. Het Leidsche Wagenveer is dus oor-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1936 | | pagina 203