LEVEN IN DEN HAAG T/H EINDE DER 16de EEUW
195
J) Gemeente-archief O.a. 1357 fol, 35 vs.
ende slijck gesuyvert ende doorgaens met ende neffens
de wateren zoo veel mogelijck reyn gehouden mochten
werden, daer toe zij meynden een bequaem expedient uyt-
gevonden te hebben door het aanstellen van een persoon
ofte persoenen, die immediatelyck van haerlyden souden
moeten dependeeren ende op sekere te maecken keuren
ende ordonnantiën, waernaer hij ofte zijlieden sig stricte-
lyck souden moeten teguleeren”
De Magistraat krijgt nu van de Staten van Holland
het recht om van eiken burger eenzelfde bijdrage te vor
deren als de buurtbesturen al deden van de buurtgenoo-
ten, n.l. hoogstens vijf of zes stuivers per jaar. Van de
opbrengst van deze belasting is de gemeentelijke reini
gingsdienst in 1683 georganiseerd. Sedert dien tijd is de
straatreiniging gemeentezorg gebleven.
d. Verkeersregels.
Waren er in de 15e en 16 eeuw reeds regels om een
goed verkeer op straat te bevorderen en om het verkeer
met karren en vrachtwagens ordelijk te laten geschieden?
De oudste keur, die ik hieromtrent heb kunnen vinden, is
uit het eind van de 15e eeuw. 1Item dat geen wagens
noch kerluyden mit hueren wagens ende kerren staen en
sullen om vracht an te nemen dan bij Maertin Boudinsz.
int Voirhout op die boete van III Dat wil dus zeggen,
dat het oudste wagenveer in Den Haag zich bevonden
heeft aan het Voorhout. Waar woonde die Maertin Bou
dinsz.? Het Hofboek van 1458—1490 geeft op blz. 135
hierop antwoord, n.l. tusschen de Nieuwstraat en het
Voorhout, d.w.z. daar waar later het Leidsche Wagen
veer is geweest. Het Leidsche Wagenveer is dus oor-