BIJDRAGEN O/H GODSD., ZEDELIJK EN MAATSCH. 210 de zorg voor de straten Zie in deze studie het hoofdstuk over en de verkeersregels. guldens meerder zoude werden uitgelooft, des dat de voorn, van der Heyde gedurende den tijt van twee jaeren deselve spuyten, slangen en pompen behoorlyk met smee- ren als andersins zoude onderhouden, waerop de voorz. opzienders weder zijnde binnen gestaen is aen dezelve van der Heyde het voorz. geresolveerde gecommuniceerd en denzelve afgevraegd of onder de gem. gestelde con ditie deselve leverantie zoude doen en is eintlijk na veel wisseling van woorden verdragen, dat de voorn, van der Heyde ter somme van 925 guldens ider spuyt ten dienste van den Haige sal leveren en ook deselve met haar slan gen en pompen den tijt van twee jaeren buyten kosten van de Sociëteit onderhouden”. Voor 8 X 925 gulden kwam de Sociëteit in 1688 dus in het bezit van acht slangbrandspuiten met twee jaar garantie. XI. HET VERKEER TE LAND EN TE WATER. Het verkeer te land. Bij de bespreking van de bepalingen, die het rijverkeer regelden, bespraken we de verschillende wagenveren in Den Haag. 1Het verkeer per wagen zal in onze stad in de 14e, 15e en 16e eeuw wel van grooteren omvang zijn geweest dan dat per schuit. En de wagenveren, die er op Leiden, Haarlem en Amsterdam, op Scheveningen, op Delft en Rotterdam bestaan hebben, zullen tot de oudste gerekend moeten worden. De vrije wekelijksche markten zullen veel wagenverkeer hebben medegebracht, zoodat in het begin der 16e eeuw hier reeds drie standplaatsen voor de wagens waren aangewezen het Voorhout, de Wagenstraat en het Noordeinde.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1936 | | pagina 218