LEVEN IN DEN HAAG T/H EINDE DER 16de EEUW 221 Gemeente-archief O.a. 13611 fol. 168 vs. Tot de ordening, die in het scheepvaartverkeer kwam, werkte mede een besluit van de Magistraat van 22 Sep tember 1577 1), waarbij het verkeer van de schippers op Delft geregeld werd en tevens de prijs werd vastgesteld voor een reis naar Delft, met een leege of een volle schuit. Het bleek nl. dat er op dit gebied volkomen anarchie heerschte. De schippers regelden onder elkaar hoeveel schuiten er zouden varen op Delft, lootten er om wie met zijn schuit zou vertrekken en konden zoodoende een zoo hoog mogelijken vrachtprijs bedingen om daarna de winst te verdeden. Het behoeft niet gezegd, dat zulk een methode niet ten gerieve van de reizigers was. „Alsoe tot kennisse van mijn heeren de gerechte van den Hage gecomen es, dat de schuytvoerders deser vlecke op Delft vaerende, den coopluden ende reysende man verschatten ende onbehoorelijcken loon offnemen ende dicmaels oor sake zijn, dat zij haer reyse nyet en connen vorderen noch op haer getije comen tot ongrieff van de reysende man, so ist dat bailliu schout, burgemeesteren ende gerechte, gekeurt ende gestatueert hebben, dat de voors. schuyt voerders van nu voortaen nyet meer om die vrachten en sullen moeten loten ofte werpen in eeniger manieren ofte oock eenige gemeenschap ofte accoorde met malcande- ren hoeveel schuyten dagelicx sullen varen ende de win- ninge ende vracht onderlinge delen”. De Magistraat stelt dan vast, dat de reizigers naar hun believen een schuitvoerder mogen aannemen en tevens regelt zij den vrachtprijs, ,,maer sal de reysende man mogen aennemen alsulcken schuytvoerder als hem believen ende goetdunckten sal ende en sullen de voors. schuytvoerders nyet meer mogen eysschen noch nemen in den winter als van Bamissendach totten eersten April

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1936 | | pagina 229