LEVEN IN DEN HAAG T/H EINDE DER 16de EEUW
229
mede word verboden, maer denselven collecteur te
laeten vrij, onbelet ende ongemoeyt de straeten, wegen
ende oock zijne goederen ofte familie gebruyken zonder
hem eenichsints te doen ofte laeten geschieden eenig
hinder, belet ofte contradictie in eeniger manieren ende
ten eynde nyemandt van deesen ignorantie en preten-
deren autoriseeren ende committeeren wij voorts densel
ven collecteur des graefflickheyts waepen te erigeren,
vut te hangen ofte doen stellen voor zijnen huyse al-
daer hij omtrent de voorscr. caede woenen sal”
Verkeer na 1592.
Het leek daarom dienstig het jaar 1592 min of meer
als een keerpunt in de geschiedenis van het Spui als
haven te nemen, omdat allereerst na dat jaar en vooral
na 1594 het havenbedrijf veel grooter en drukker is
geworden. Er worden in de volgende jaren zijgrachten
gegraven van het Spui, de Turfmarkt, de Schedeldoeks-
haven, de Ammunitiehaven, waar vrachtschepen aanleg
den, begin 17 e eeuw de Bierkade en de Amsterdamsche
Veerkade, zoodat zich uit het Spui allerlei zijhavens af
takken. De mogelijkheid van een sneller verkeer door de
Haagsche Vaart, die nu een Trekvliet wordt, baant den
weg voor een intenser verkeer. Het dorp beleeft in de
negentiger jaren een opbloei; het breidt zich, voor die
dagen tenminste, sterk uit en de uitbreiding gaat zuid
waarts; de vrijmaking van het Zieke voor het verkeer
heeft juist de mogelijkheid geschapen voor een opbloei
van het havenbedrijf en het handelsverkeer en tevens den
weg geopend voor de sterke uitbreiding van het dorp
zuidwaarts. In een twintigtal jaren rijst ten zuiden van
de Kalvermarkt en het Padmos en tusschen de Wagen
straat en Coman Willemslaan-Lamgroen een geheel
nieuwe stadswijk op.