BIJDRAGEN O/H GODSD., ZEDELIJK EN MAATSCH.
62
vereering van de Heilige Ontcommer in deze streken is
zeer merkwaardig en aangezien er altijd veel duisters is
geweest in deze vereering en het bestaan van deze broe
derschap in Den Haag totaal onbekend was, is het niet
ondienstig over deze heilige een en ander te vertellen, te
meer waar de nieuwste onderzoekingen over deze heilige
door twee Roomsch-Katholieke historici een nieuw licht
op haar vereering hebben geworpen. 1
Zooals gezegd, deze broederschap was hier absoluut
niet bekend en haar archief is door den kerkbrand van
1539 verloren gegaan, maar door een gelukkig onderzoek
is door mij de inhoud althans van negentien acten uit
haar cartularium weergevonden.
De Hofboeken vermelden de Broeders van Sint Ont
commer op twee plaatsen; allereerst in 1469 (blz. 93) en
in 1488 (blz. 76).
Volgens de traditioneele legende was Ontcommer de
naam van een heilige maagd, die ook Wilgefortis werd
genoemd en de dochter zou zijn geweest van een koning
van Portugal. 2)
Haar vader wilde haar uithuwelijken aan den koning
van Sicilië, maar zij wenschte haar maagdelijke reinheid
te bewaren en alleen den gekruisigden God toe te be-
hooren. Door haar vader werd ze in de gevangenis ge
worpen en daar ontving zij op haar gebed een grooten
baard „alsof zij een onabel man gheweest had”, om den
koning van Sicilië van haar afkeerig te maken.
Haar vader werd zeer vertoornd, „segghende, dat sij
dat wasschen des baerts an hair aensicht ghedaen had
mit swarten consten boven det vrouwelicker natuer”.
J) G. Schnurrer en J. M. Ritz. Sankt Kümnernis und Volto Santo”.
Studiën und Bilder Heft 1315 der Dusseldorfer Forschungen zur
Volkskunde.
2) Baron L. A. J. W. Sloet. De heilige Ontkommer of Wilgefortis.
’s Gravenhage Nijhoff. 1884.