LEVEN IN DEN HAAG T/H EINDE DER 16de EEUW
65
dit
5
eind 15e of begin 16e eeuw opge-
zijn is ten eenenmale onjuist.
van de rentebrieven, van
voor ten behoeve van het
er negentien. In dit regis-
voor
dige volk in de Nederlanden, met de voorstelling van
hoogtepunt der middeleeuwsche volksfantasie.
In Horst, in het bisdom Roermond, wordt nog een oude
afbeelding van Sinte Ontcommer bewaard, terwijl de
eerste bisschop van Roermond, Willem van Wilna, reeds
een biografie van haar schreef.
Sinte Ontcommer is een echte volksheilige geweest.
Dat bewijzen haar afbeeldingen. Nu eens wordt ze afge-
beeld in een eenvoudige tunica, zooals in de Brunswijker
crypt, dan weer in crinoline met een rijk bestikt gewaad,
punttaille en halve mouwen, zooals op de beeltenissen in
Praag en Breslau.
Uit het oudste Hofboek blijkt, dat de broeders van
Sinte Ontcommer voor het eerst in 1469 genoemd wor
den (blz.93). In elk geval is merkwaardig, dat deze broe
derschap in dit jaar 1469 te samen met die van Sint Se-
bastiaan, het schuttersgilde, als eigenares van een per
ceel wordt genoemd, waaruit een nauw verband blijkt met
dit schuttersgilde, dat zijn leden telde onder de eenvou
dige volksklasse. En dit zou weer bewijzen, dat de ver-
eering van de Heilige Ontcommer ook in Den Haag meer
een zaak was van de minder aanzienlijken.1) In 1488
(blz. 76), wordt de broederschap het laatst genoemd in
het oudste Hofboek. Al komt ze in het Hofboek van 1512
niet meer voor, dat ze
heven zou
Want in het oudste register
1538—1545, komen er talrijke
Sint Ontcommergilde. Ik telde
ter van 1538 1545 2) komt op 22 Juli 1542 de acte
B Een nauwe verbinding tusschen twee gilden van verschillenden
aard komt meer voor. Zoo ook tusschen het Sint Sebastiaansgilde en
het Sint Crispijnsgilde; tusschen de Kamer van Rhetorica „Mit Ge-
neuchten” en het Sint Adriaansgilde en het Soete Naam Jesusgilde.
2) Gem. Archief. R.A. 489, fol. 158vs—fol. 174.