LEVEN IN DEN HAAG T/H EINDE DER 16de EEUW 65 dit 5 eind 15e of begin 16e eeuw opge- zijn is ten eenenmale onjuist. van de rentebrieven, van voor ten behoeve van het er negentien. In dit regis- voor dige volk in de Nederlanden, met de voorstelling van hoogtepunt der middeleeuwsche volksfantasie. In Horst, in het bisdom Roermond, wordt nog een oude afbeelding van Sinte Ontcommer bewaard, terwijl de eerste bisschop van Roermond, Willem van Wilna, reeds een biografie van haar schreef. Sinte Ontcommer is een echte volksheilige geweest. Dat bewijzen haar afbeeldingen. Nu eens wordt ze afge- beeld in een eenvoudige tunica, zooals in de Brunswijker crypt, dan weer in crinoline met een rijk bestikt gewaad, punttaille en halve mouwen, zooals op de beeltenissen in Praag en Breslau. Uit het oudste Hofboek blijkt, dat de broeders van Sinte Ontcommer voor het eerst in 1469 genoemd wor den (blz.93). In elk geval is merkwaardig, dat deze broe derschap in dit jaar 1469 te samen met die van Sint Se- bastiaan, het schuttersgilde, als eigenares van een per ceel wordt genoemd, waaruit een nauw verband blijkt met dit schuttersgilde, dat zijn leden telde onder de eenvou dige volksklasse. En dit zou weer bewijzen, dat de ver- eering van de Heilige Ontcommer ook in Den Haag meer een zaak was van de minder aanzienlijken.1) In 1488 (blz. 76), wordt de broederschap het laatst genoemd in het oudste Hofboek. Al komt ze in het Hofboek van 1512 niet meer voor, dat ze heven zou Want in het oudste register 1538—1545, komen er talrijke Sint Ontcommergilde. Ik telde ter van 1538 1545 2) komt op 22 Juli 1542 de acte B Een nauwe verbinding tusschen twee gilden van verschillenden aard komt meer voor. Zoo ook tusschen het Sint Sebastiaansgilde en het Sint Crispijnsgilde; tusschen de Kamer van Rhetorica „Mit Ge- neuchten” en het Sint Adriaansgilde en het Soete Naam Jesusgilde. 2) Gem. Archief. R.A. 489, fol. 158vs—fol. 174.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1936 | | pagina 73