TWEE ZESTIENDE-EEUWSCHE
6
x) Aangehaald bij Nat. Rondot, biz. 25, noot 1.
1574 den laatsten datum, waarop zijn naam in de ar
chieven van Lyon voorkomt werd de vrijdom bevestigd
als „appartenant a la qualité de painctre et varlet de
chambre du Roi Daaruit blijkt tevens, dat hij in de gunst
gebleven is ook van Hendriks opvolgers, Frans II en
Karel IX. Hij heeft dan ook een reeks portretten van de
Fransche koningen en de leden hunner hofhouding ge
maakt in dat precieuse kleine formaat, dat blijkbaar naar
den smaak van die dagen moet zijn geweest en waarin
ongetwijfeld Frangois Clouet zijn beroemd voorbeeld
was. In het ,,Vie des dames illustres fran^oises et estran-
gères” van Brantöme, kan men een aardig verhaal lezen,
hoe het er in Corneille's atelier in de Rue du Temple
uitzag bij een bezoek van Catherine de Médicis 1il
me souvient qu’elle estant allée un jour voir a Lyon un
peintre, qui s’appelloit Corneille qui avoit peint en une
grande chambre tous les grands seigneurs, princes, caval-
liers et grandes reijnes, princesses, dames et filles de la
cour de France, estant done en ladicte chambres de ces
peintures, nous y vismes cette reyne paroitre trés bien
en sa beauté et en sa perfection, habillée a la franchise
d’un chapperon avecques ses grosses perles et une robe a
grandes manches de toile d’argent fourrées de loup cer-
vier, le tout si bien représenté au vif avecques son beau
visage, qu’il n’y falloit rien de plus que la parole, ayant
ses trois belles filles auprès d’elle; a quoy elle prit fort
grand plaisir a telle veue, et toute la compagnie qui y
estoit s’amusant fort a la contempler, admirer et louer sa
beauté par dessus toutes: elle mesme s’y ravit de la con
templation si bien qu’elle n’en peut retirer ses yeux de
dessus
Men vindt in de kunsthistorische handboeken een reeks