JAARVERSLAG VAN DE VEREENIGING
280
de 6e klasse
1
een poging tot eenige historische verklaring hadden ge
waagd. Hieronder waren 5 gymnasiasten, 5 leerlingen
van een H.B.S., 4 van scholen voor U.L.O., 2 van de
Ambachtsscholen en 1 van de Vakschool voor meisjes, de
Kappersvakschool, de Midd. Tech. School en de Ópenb.
Handelsschool.
Van deze 20 hadden 11 een zoo uitermate geringe
historische verklaring ten beste gegeven, dat hun oplos
singen zonder meer moesten worden terzijde gelegd.
Slechts 9 antwoorden behoefden door de commissie
aan een nauwkeurige beschouwing onderworpen te
worden. Het resultaat was dat met eenstemmigheid de
prijzen als volgt werden toegekend.
Ie prijs aan R. Rinck, leerling van de 2e klasse H.B.S.
Dit werk was lang niet volmaakt, maar het bleek met
ijver en belangstelling volbracht en was ook uiterlijk
keurig verzorgd.
2e prijs aan L. F. Kleyn, leerling van de 3e klasse Gym
nasium. Ook dit werk, hoewel een enkele ernstige ver
gissing het ontsierde, was goed en met verstand behan
deld. Wat omvang en opvatting betreft gaf het juist wat
verlangd was.
3e prijs aan R. C. Hekker, leerling van de 6e klasse
Gymnasium. Hij had op verstandige wijze verschillende
wetenschappelijke werken geraadpleegd en daaruit een
zeer behoorlijk geheel weten samen te stellen.
4e prijs aan J. C. Faber, leerling van de 2e klasse van
de Kappersvakschool, die gebruik makend van het werk
van De Riemer, met ijver historische bijzonderheden had
vermeld.
5e prijs aan Dientje Stieler, leerlinge van de 2e klasse
van de Vakschool voor meisjes, die zich voor de beant
woording zeer veel moeite had getroost.
6e prijs aan H. R. Obergföll, leerling van