OVER HET EERSTE HAAGSCH GYMNASIUM
23
oningewijde volkomen onvindbaar waren, bereikbaar
slechts met een gids, die u voerde langs smalle, donkere
gangetjes met hier en daar een paar treden, plotseling
naar boven of naar beneden, door volstrekt duistere
portaaltjes, om dan te belanden bij een klas, die in een
soort tuinkamer gezeten, zich verheugde in het uitzicht
op een grasveldje, afgesloten door een hoogen klimop
muur, waar zeer vele vogels huisden, terwijl het gras
veldje een natuurreservaat bleek te zijn voor katten, welker
melodramatische conversatie het verre won van de wel
sprekendheid van welken leeraar ook. Al zijn al deze
dingen, rationeel gesproken, groote bezwaren, psycho
logisch, vooral als elementen der herinnering, verfraaien
zij eerder het beeld en tooien het verleden van onze jeugd
met de kleuren van een avontuur. Het tegenwoordige
gebouw is ruim, helder en rustig, heeft alle eigenschappen
van een goede en hygiënische school maar alle lokalen
zijn eender, en er zijn geen stille schuilhoeken en onver
wachte sluipwegen
Natuurlijk verschillen de leerlingen, vergeleken bij
vroeger, in aantal, herkomst en gedrag. Het spreekt van
zelf dat het aantal toenam met den groei van de stad en
van het regeeringsapparaat: vele families vestigden zich
hier, welker traditie of belang meebracht dat hare kin
deren op het Gymnasium kwamen; de heele maatschap
pelijke ontwikkeling verder veroorzaakte, dat er veel
meer gegadigden voor het Gymnasium waren dan vroe
ger: nu werd langzamerhand de school bevolkt met vogels
van diverse sociale pluimage. Dit en de reflex der sociale
ontwikkeling heeft natuurlijk eenigen invloed op de
mentaliteit van alle betrokkenen en dat volstrekt niet in
ongunstigen zin. Zoo is b.v. de tucht een andere dan
vroeger, toen curatoren, veel meer dan nu, tusschenbeide
moesten komen, aan een enkelen leerling of ook aan een