ROND JOHAN J. H. VERHULST
136
Honderd jaar Muziekleven in Nederland in de XIX-
eeuw, door J. D. C. van Dokkum. Belangstellenden in
deze stof breng ik ook in herinnering: Nederlandsche
Muziek in de XIX eeuw, eveneens van v. Dokkum. Mijn
taak was het slechts met mijn opstel te blijven flaneeren
rond de centrale persoonlijkheid Johan Verhuist.
Het mag wel zijn, dat de figuur, die ik zooeven noem
de, niet van het formaat is geweest van de groote bui-
tenlandsche toonkunstenaars van dat tijdperk, maar dit
neemt niet weg dat het een musicus was, die hier in
Holland ver boven zijn collega’s-tijdgenooten uitstak.
Menschen als Verhuist en Nicolaï, ze mogen dan voor
de groote massa nog alleen voortleven in een paar
namen van straten, die naar hen genoemd zijn, onbe
twistbaar is het, dat ze een grooten invloed hebben ge
had op de ontwikkeling van de Nederlandsche mu
ziekbeoefening. Zij waren leidende persoonlijkheden in
ons land, waarrond zich een breede muzikale kring kon
groepeeren, en ik betwijfel niet of zij zouden ook, wan
neer ze in onzen tijd geleefd hadden, zulk een middel
punt geweest zijn.
De Hollandsche toonkunstenaars, die ik noemde en
nog andere van hun kaliber, wat hebben ze gewrocht
en nagelaten? Ten eerste hun composities en daarnaast
de kunstinstellingen, die zij oprichtten en door hun toe
wijding en talenten vele jaren hielpen in stand houden.
Op die composities kom ik later terug: eerst wil ik
even stilstaan bij de muziekinstellingen van de vorige
eeuw, waarvan u de meeste nog bij name bekend zijn.
Het zijn om ze in de chronologische volgorde van hun
ontstaan op te noemen:
Het Kon. Conservatorium, de Fransche Opera, het
Diligentiaconcert, de Koninklijke Militaire Kapel, het
Hoforkest, de Maatschappij tot Bevordering der Toon-