ROND JOHAN J. H. VERHULST 155 goed gefundeerd, mild timbre, dat op de meest gemak- kelijke, lichte manier aansprak. Deze onvergelijkelijke stem bezat een buigzaamheid, een gelijkmatigheid, een uitgestrektheid, tegelijkertijd een zekerheid, en wanneer het noodig was, een kracht, die bewondering moesten afdwingen. Zij bezat bovendien een gemakkelijkheid van vocali- satie zooals men zelden bij mannestemmen ontmoet. Dezelfde Chavonnes Vrugt echter, met zijn prachtige stem, begon zoo omstreeks 1850 op den achtergrond te geraken. Ik heb nergens vermeld kunnen vinden, wat daarvan de oorzaak was. Alleen heb ik in het Gedenkboek van v. Dokkum ge lezen, dat hij door de jaren tot groote armoede is ver vallen; zoodanig zelfs, dat er voor dezen Hollandschen Caruso gebedeld moest worden. De bekende litterator Dr. Wap heeft nog, om hem te kunnen steunen in zijn armoede, een Vrugt-album uitgegeven, doch ik geloof, dat dit alles zonder vrucht is gebleven. Niettegenstaande zijn slechte omstandigheden heeft deze zanger toch nog kans gezien tachtig jaar te wor den; hij overleed in 1873. Sophie van Hove was geboren in 1830. Zij ontving haar opleiding aan de Koninklijke Muziekschool, onder de directie van Lübeck. Haar eerste groote avond vond plaats tijdens het Haarlemsche Muziekfeest in de St. Bavokerk, waar zij, dus als 20-jarige, de sopraanpartij in het oratorium Elias vervulde. Later is zij opgetreden bij het befaamde muziek feest te Rotterdam, waar zich o.m. muzikale grootheden als Franz Liszt en zijn reeds gevaarlijke concurrent, Anton Rubinstein onder het gehoor bevonden. Bij dit concert trad Sophie v. Hove op naast de beroemde zan geres Jenny Ney, Kammersangerin van den Hertog van

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1940 | | pagina 173