ROND JOHAN J. H. VERHULST
155
goed gefundeerd, mild timbre, dat op de meest gemak-
kelijke, lichte manier aansprak.
Deze onvergelijkelijke stem bezat een buigzaamheid,
een gelijkmatigheid, een uitgestrektheid, tegelijkertijd
een zekerheid, en wanneer het noodig was, een kracht,
die bewondering moesten afdwingen.
Zij bezat bovendien een gemakkelijkheid van vocali-
satie zooals men zelden bij mannestemmen ontmoet.
Dezelfde Chavonnes Vrugt echter, met zijn prachtige
stem, begon zoo omstreeks 1850 op den achtergrond te
geraken. Ik heb nergens vermeld kunnen vinden, wat
daarvan de oorzaak was.
Alleen heb ik in het Gedenkboek van v. Dokkum ge
lezen, dat hij door de jaren tot groote armoede is ver
vallen; zoodanig zelfs, dat er voor dezen Hollandschen
Caruso gebedeld moest worden. De bekende litterator
Dr. Wap heeft nog, om hem te kunnen steunen in zijn
armoede, een Vrugt-album uitgegeven, doch ik geloof,
dat dit alles zonder vrucht is gebleven.
Niettegenstaande zijn slechte omstandigheden heeft
deze zanger toch nog kans gezien tachtig jaar te wor
den; hij overleed in 1873.
Sophie van Hove was geboren in 1830. Zij ontving
haar opleiding aan de Koninklijke Muziekschool, onder
de directie van Lübeck.
Haar eerste groote avond vond plaats tijdens het
Haarlemsche Muziekfeest in de St. Bavokerk, waar zij,
dus als 20-jarige, de sopraanpartij in het oratorium Elias
vervulde. Later is zij opgetreden bij het befaamde muziek
feest te Rotterdam, waar zich o.m. muzikale grootheden
als Franz Liszt en zijn reeds gevaarlijke concurrent,
Anton Rubinstein onder het gehoor bevonden. Bij dit
concert trad Sophie v. Hove op naast de beroemde zan
geres Jenny Ney, Kammersangerin van den Hertog van