ROND JOHAN J. H. VERHULST
174
ten danig onder handen genomen naar aanleiding van
de koren en het engageeren van enkele „sujetten”. Dit
geschiedt op een wijze, welke voor betrokken „sujetten”
niet aangenaam moet geweest zijn en uit den mond van
een ondeskundig „kunstvriend” erg aanmatigend geklon
ken moet hebben. Zelfs de heeren muziekcritici moeten
het ontgelden om hun partijdig oordeel. Maar wat dunkt
u van de neuswijze manier, waarop dit oud Hagenaartje
het werk van het genie Verdi durft te bekritikasteren?
Het feit, dat hij zich beroept op de meening van de meer
derheid der „muziekvrienden”, zegt veel omtrent den
toen heerschenden smaak; luister naar ’s mans orakel
taal!: „Zoo las ik onlangs (in genoemde Entre-acte1)
van de opera Rigoletto onder andere: Cette partition
délicieuse de Verdi”. Menigeen begreep niet hoe het
mogelijk is zoo iets te schrijven, want de geschiedenis
heeft genoeg aangewezen, hoe er over Verdi’s opper
vlakkige muziek niet alleen, maar over „Rigoletto” ge
oordeeld wordt. De 2e acte is nog de beste; verder be
hoef ik slechts te wijzen op de aanhoudende en daarbij
wonderlijk geïnstrumenteerde dansmotiven, welke den
zang begeleiden. De stijl, kortom de geheele handeling,
zijn oorzaak dat vele muziekkenners niet zeer ingenomen
met die opera zijn, althans zij zullen het geen „partition
délicieuse” noemen.”
Ik wil ook een greep doen in een verzameling pro
gramma’s; bijvoegsel van De 's-Gravenhaagsche Gids
van Zaterdag 6 September 1884: 2)
THEATRE ROYAL FRANQAIS DE LA HAYE
(Société d'exploitation de l'Opéra Francais)
Directeur-Gérant Ant. Voitus van Hamme.
Samedi 6 Septembre 1884.
No. 3 de l'abonnement.
1) Entre-acte; een muziekperiodiekje uit die dagen.
2) Deze programma’s ontving ik van den Heer Lod. Schweitzer.