ROND JOHAN J. H. VERHULST
175
Hieronder worden aangekondigd de artisten, die hun
debuut komen maken in Ire representation (reprise) de
Guillaume Tell. Grand-Opéra en 3 Actes par Mrs Jouy
et Hyppolite Bis. Musique de Rossini. (L’opéra finira
après le grand air: Suivez-moi.De hoofdrol, die van
Willem Tell, zal vervuld worden door Maurice de Vries.
Deze, op het programma genoemd als een der debutan
ten, was de zoon van de alom befaamde operazangeres
Rosa de Vries.Van Os. Niettegenstaande dit zooge
naamd debuut, moet ik doen opmerken, dat deze Maurits
de Vries, bariton, reeds gedurende het seizoen 1879-’8O
aan het Théatre-Royal Frangais is verbonden geweest,
en toen betrokken was in een zoogenaamd theatercabaal.
Tijdens datzelfde seizoen n.l. was daar tegelijk geënga
geerd de beroemde tenor Paul Lhérie, de tenor, die de
groote eer genoot de eerste te zijn, om de rol van Don
José te hebben mogen zingen in de Carmenpremiere te
Parijs, in 1875. Lhérie heeft echter de onvergeeflijke
fout begaan om behalve de tenor-léger-, ook nog fort-
tenorpartijen te willen entameeren; Don José b.v., zijn
glansrol, en Zampa zijn tenor-légerpartijen; de Raoul
echter, in Les Hugenots, en andere in de zoogenaamde
Groote Opera of Opera seria, behooren tot de fort-tenor-
partijen. En daarmede heeft Lhérie, gedeeltelijk uit eer
zucht, gedeeltelijk door begeerte naar hoogere honoraria,
helaas te hoog gegrepen. Zooals uit een der program
ma’s der Fransche Opera te zien is, was het in die jaren
nog mogelijk, dat de „abonné’s” hun meening uitspraken
in zake het wel of niet herengageeren der artisten, over
wier prestaties zij bevoegd werden gerekend te oordeelen.
Zoo stond er Zaterdag 8 November 1884 onder aan het
programma van Faust het volgende:
Avis. Mmes et Mrs les abonnés sont priés de se pro-