ROND JOHAN J. H. VERHULST 193 Als en Viotta, wordt het 8 8. De aanvangsuren Kes, Mengelberg en Viotta, wordt het 8 uur. En thans is het kwart over 8. De aanvangsuren van de publieke vermakelijkheden worden dus steeds later. Van de zoo genaamde matinée’s, concerten, die, op den Franschen naam afgaande, toch eigenlijk op den vroegen morgen moesten plaats vinden, wordt omstreeks deze jaren ner gens eenige melding gemaakt. Dit is meer een mode geworden op het eind der vorige eeuw. Thans zijn we tot een tijdperk van het Haagsche muziekleven genaderd, dat ik, om enkele verdrietige dingen, die daarin zijn voorgevallen, haast zou willen noemen een Haagsche godenschemering. Want wat was het anders, hetgeen we daar zagen plaatsgrijpen? Maar, laat ik de zaken niet vooruitloopen en ze vertellen in de volgorde, waarin ze gebeurd zijn. een vooruitgeschoven schaduw kan reeds be schouwd worden de benoeming van een nieuwen direc teur van de Koninklijke Muziekschool te ’s-Gravenhage, in de persoon van W. F. G. Nicolai. 1 Februari 1865 was Lübeck, die deze plaats veertig jaren bekleed had, gestorven en weldra was de Commissie van Toezicht bijeengekomen om raad te schaffen; er moest natuurlijk een nieuwe directeur komen. Men besloot slechts één naam aan den Minister voor te stellen, een Nederlandsche natuurlijk, maar weldra kwam er debat, want er werd nog een tweede naam genoemd; de eerste was die van Verhuist, nog steeds de machtigste in geheel muzikaal Nederland, doch de tweede was die van Nicolaï, tot nu toe de orgelleeraar van het Conservatorium. De eerste had vier stemmen en de tweede drie. De voordracht met deze twee namen werd 20 Februari 1865 ingezonden, en reeds den daarop volgenden dag volgde het besluit van Minister Thor- becke, waarbij Willem Frederik Gerardus Nicolaï tot 13

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1940 | | pagina 213