LUGDUNUM BATAVORUM
117
x) A. Blanchet en E. Dieudonné, Manuel de numismatique fran-
?aise I (Paris, 1912), biz. 223 en 198.
2) Aristoteles, Historia Animalium IX, 24 (Ed. Berolinensis 617
b 19). Hesychius, Lexicon (ed. Schmidt) geeft 2.VX10S xohotov eïöoG.
Dra. E. Nuyens was zoo vriendelijk, mijn aandacht op deze Hesy-
chius-plaats te vestigen, terwijl haar broeder Dr. F. Nuyens de
welwillendheid had, mij met zijn kennis van Aristoteles te verplichten.
(6de eeuw n. Chr.) Lugdunum Clavatum en in middel-
eeuwsche oorkonden Lugdunum heet, als bewijs voor het
voortleven van een traditie, welke den naam Lugdunum
met het begrip raaf verbond 3). Desondanks is er twijfel
geuit, of de vertaling van het woord lougos met raaf wel
juist zou zijn. In de Indo-Germaansche talen is behalve
het twijfelachtige Bretonsche ,,lug” slechts één woord
te vinden (Grieksch fajxo? 2), dat onder meer de be-
teekenis van een soort kauw of kraai heeft en met lougos
in verband kan worden gebracht. Twijfel aan de waar
heid van het stichtingsverhaal bij den pseudo-Plutarchus
behoeft echter naar onze meening geen reden te zijn, om
aan te nemen, dat ook Kleitophon’s gelijkstelling van
lougos met raaf onjuist zou zijn. Dottin heeft het woord
dan ook met de aangegeven beteekenis opgenomen in de
door hem uitgegeven lijst van Gallische woorden.
Tegenover de opvatting van hen, die den naam Lug
dunum met de raaf in verband hebben gebracht, staat
de meening van anderen, die in het eerste gedeelte van
dien naam den naam van een godheid hebben gezien.
Holder nam in zijn Alt-Celtischer Sprachschatz op:
,,Lugu-s”, lersch ,,Lug, Lugh”, Welsch „Lleu” en ver
meldde, dat deze een Keltische heros was. Volgens Rhys
was hij een zonnegod, volgens d’Arbois de Jubainville
dezelfde als de Gallische Mercurius of Hermes. Er is
namelijk overeenkomst geconstateerd in de beschrijving,
die Caesar van den Gallischen Mercurius geeft als uit-