LUGDUNUM BATAVORUM
118
i) Zie 7?. Lizop, Histoire de deux cités gallo-romaines: Les Con-
venae et les Consoranni (Paris, 1931), biz. 1-29; 72 e.v.; 115 e.v.
vinder van alle kunsten, en een bijnaam van den lerschen
Lug: Ildanach, welke de beteekenis heeft „bezittende vele
kunsten”. In het lersche heldendicht is Lug de goede
werkman, in staat alle werk, dat hem wordt opgedragen,
uit te voeren. Hij is echter ook als beroemd krijgsman of
als geneesheer voorgesteld en vertoont zonneattributen.
Naar dezen god of held zouden volgens Holder behalve
Lugdunum (Lyon) ook andere plaatsnamen in Gallië en
Groot-Brittannië zijn genoemd. Zoo o.a. het in het land
der Convenae bij de Pyreneeën gelegen Lugdunum, ter
onderscheiding van andere gelijknamige plaatsen ge
woonlijk als Lugdunum Convenarum aangeduid. Pom-
pejus had hier omstreeks 70 v. Chr. na een veldtocht in
Spanje uit bergbewoners, roovers en Keltiberische her
ders een volksgemeenschap in het leven geroepen rondom
het tegenwoordige St. Bertrand de Comminges, het oude
oppidum der Garunni op een alleenstaande hoogte nabij
het punt, waar de Garonne het hooggebergte verlaat. De
door Pompejus gestichte nederzetting, die in de 1ste eeuw
n. Chr. tot kolonie werd verheven, lag aan den voet van
die hoogte. Evenals bij den heuvel van Fourvière was
hier een knooppunt van belangrijke, gedeeltelijk voor
historische wegen t).
Monumenten, waarop een godennaam Lug, Lugus of
Lugos voorkomt, zijn tot op heden nimmer ontdekt. Wel
zijn inscripties gevonden met een vorm Lugoves en Lugo-
vibus te Avenches op het gebied der Helvetii en te Osma
in Hispania Tarraconensis op het gebied der Keltiberen.
De omstandigheid, dat de wijding, waarop laatstge
noemde inscriptie betrekking heeft, van een schoen-
makersgilde uitging, gaf Rhys aanleiding, de aandacht