LUGDUNUM BATAVORUM
119
1) J. Rhys, Hibbert Lectures on the origin and growth of religion
(1888), biz. 425.
2) Heric, Vita sancti Germani (Acta Sanctorum Juli 31, biz. 229
e.v.; 241 e.v.), aangehaald door Longnon, t.a.p., biz. 27.
3) Longnon, t.a.p.
te vestigen op een sage, waarin de Kymrische (Welsch)
Lieu, dien hij gelijkstelde met Lug, zich als schoenmaker
voordoet i)
Zoowel te Lugdunum (Lyon) als in Engeland en Ier
land werd jaarlijks op 1 Augustus een feest gehouden,
hetwelk, evenals alle oude feesten, een godsdienstigen
grondslag moet hebben gehad. In Ierland heette het
Lugnasad. Nog in 1806 werd het daar gevierd. In Enge
land (Wales) bleef een dergelijk feest voortleven onder
den naam Gwyl Awst. Het feest te Lyon vierde men nog
in den tijd van Cassius Dio.
Er is dus wel reden, om aan verband tusschen het eerste
gedeelte van den ouden naam van Lyon en den lerschen
Lug te denken. De vereering van Lugoves bij de Kelten
van het vasteland kan als documentair vastgesteld wor
den beschouwd. Dat er echter in Gallië een god Lug.
Lugus of Lugos vereerd zou zijn, wordt niettemin door
velen in twijfel getrokken, en waar dit al niet het geval
is, heerscht er verschil van gevoelen over den aard van
dien god.
Een andere afleiding van den naam Lugdunum is die
van den 9de-eeuwschen monnik Hericus, volgens wien
Lugdunum mons lucidus zou zijn, wat in het Neder-
landsch met den naam Lichtenberg vertaald zou kunnen
worden 2). In een te Weenen bewaard klein Gallisch
glossarium, insgelijks uit de 9de eeuw, wordt Lugdunum
daarentegen vertaald met desideratus mons, d.w.z. berg,
waartegen men reikhalzend opziet 3).
Uit de dichtregelen, door Nero's tijdgenoot Seneca aan