LUGDUNUM BATAVORUM
121
-1) Le geste de la prière funeraire en Grèce et en Étrurie (Revue
de l’histoire des religions CXIV, 1936), blz. 149-150; over lijkspelen
als oorsprong van godenspelen zie L. Matten, Leichenspiel und Toten
kuit (Mitt. des deutschen archaolog. Instituts, Römische Abteilung
XXXVIII/IX, Rom, 1923-24, blz. 300-340).
2) Loth, t.a.p., blz. 218; cf. P. W. Joyce, A social history of
Ancient Ireland II (London, 1903), blz. 439.
wege tusschen Navan en Kells. Er werden atletiek
wedstrijden en wedrennen gehouden in den trant van de
Grieksche Olympische spelen, die volgens een stoutmoe
dige gissing van Picard T) uit een vermenging van de
Moeder Aarde-vereering (Demeter) met het gebruik, om
bij de graven van aanzienlijke dooden lijkspelen te hou
den, zijn ontstaan. De wedstrijden te Teltown, door lieden
van beiderlei kunne uit heel Ierland en zelfs uit Schotland
bezocht, gingen gepaard met eetpartijen en drinkgelagen,
doch een van de voornaamste bijzonderheden van het
feest was, dat er huwelijken werden gesloten. De „Heuvel
van den bruidskoop” en een opening in den grond, ge
naamd het „Huwelijkshol”, herinneren heden ten dage
daar nog aan. Niet onmogelijk bestaat er, en dan in om-
gekeerden zin, verband tusschen deze huwelijksmarkt en
de duiding van het Lugnasad, dat volgens de commen
tators „spelen of reünie van Lug”, doch eigenlijk „ver
bond’’ of iets dergelijks beteekent, als huwelijk van Lug.
Nadat Lug koning van Ierland was geworden, zou hij
in de vlakte bij Teltown zijn huwelijk met het koninkrijk
door een groot feestmaal hebben gevierd. De resten van
dien maaltijd zouden een heuvel gevormd hebben, thans
den „Heuvel van het banket” of de „Resten van het
banket” geheeten 2). Uit de jaarlijksche herdenking van
dit symbolische huwelijk zal wellicht de bewuste huwe
lijksmarkt zijn ontstaan.
Behalve bij Teltown werden er op den eersten Augustus