LUGDUNUM BATAVORUM
122
Loth, t.a.p., biz. 218; Th. J. Westropp, The earthworks, tra
ditions, and the gods of South-Eastern Co. Limerick (Proceedings
of the Royal Irish Academy XXXIV, section C., 1917-'19, biz.
141-142).
2) Zie H. W. Parke, A history of the Delphic Oracle (Oxford,
1939), biz. 6-17, 126-127; V. Ehrenberg, Die Rechtsidee im friihen
Griechentum (Leipzig, 1921), biz. 46 en Lucianus, Anacharsis 9,
aangehaald door R. Harris, The ascent of Olympus (Manchester,
1917), biz. 39.
in Ierland nog twee andere feesten gehouden ter eere van
de beide vrouwen van Lug, Büa en Nas, twee zusters, die
ongeveer gelijktijdig gestorven heetten te zijn. Het eerste
feest werd gehouden te Cnogba, tegenwoordig Knowth
bij Drogheda, waar blijkens den naam ook een aardheuvel
(cnog tumulus) was. Het tweede te Nas, tegenwoordig
Naas, zou door Lug zelf zijn ingesteld. Volgens de lersche
glossatoren beteekende nas „voorteeken, voorspelling,
lot” en zouden de bewoners van Leinster te Naas het lot,
d.w.z. het orakel, geraadpleegd hebben. Naas wordt ook
als Lis Logha vermeld, hetgeen aardomwalling, d.i. fort
van Lug beteekent 1). Waarschijnlijk vonden er te Naas,
zooals nu nog bij alle lersche volksfeesten, waarop spelen,
volksdansen en het zingen van volksliederen elkaar af
wisselen, insgelijks spelen plaats. Men zou deze in zekeren
zin kunnen vergelijken met de Pythische spelen, gehou
den te Delphi op de helling van den Parnassus, waar bij
den heuvel van de aardgodin Gaia het beroemde, van
Gaia overgenomen orakel van Apollo was. Laatstge
noemde spelen bestonden oorspronkelijk in een zang-
concours, waaraan later ook gymnastische spelen ver
bonden werden. De overwinnaar in de athletiekwedstrij-
den kreeg eenige appels uit den tuin bij den tempel van
Apollo 2). Uit het geschenk van de appels is af te leiden,
dat het feest werd gevierd in den tijd van den appeloogst.