LUGDUNUM BATAVORUM
123
L 7?. A. S. Macalister, Temair Breg: a study of the remains and
traditions of Tara (Proc. R. Irish Academy 1917-19)biz. 378.
2) Loth, t.a.p., biz. 221.
Bij de feestelijkheden te Teltown, die een week duurden
(volgens een andere opgave begonnen zij veertien dagen
vóór en duurden zij tot veertien dagen na den eersten
Augustus)speelden blijkbaar ook de beide vrouwen van
Lug een rol. Dit blijkt uit een passage in den Leinster-
cyclus, waarin gesproken wordt van de door Lug inge
stelde bedevaart van Teltown naar het praehistorische
kerkhof Brug na Bóinne, bekend om zijn talrijke Brons-
tijd-grafheuvels, ten einde daar de twee vrouwen van
Lug te beweenen. Men heeft in deze plechtigheid over
eenkomst gezien met de feesten ter eere van Adonis en
van den Phrygischen god Attis, wier cultus met dien
van twee vrouwelijke godheden, waaronder de Moeder
Aarde, verbonden was i).
Naar het te Teltown gehouden feest droeg de eerste
dag van de maand Augustus den naam Lugnasad. Een
andere naam daarvoor was Brón-Trogin. Brón-Trogin
beteekent „rouw van Trogan” en door de glossatoren
wordt dit uitgelegd, dat Trogan dan treurt onder den
last van haar vruchten. Trogan is de naam van de aarde,
die in het lersch verschillende namen droeg. Trogan is
waarschijnlijk een andere benaming voor de bij het feest
van den Isten Augustus betrokken aardgodin Tailltiu 2).
De eerste Augustus was bij de Ieren het begin van
den herfst. Gelijk bij de heidensche bewoners van
Scandinavië de herfst geen afzonderlijk jaargetijde was
-zij verdeelden het jaar in twee helften, winter en
zomer zoo was dit ook bij de oude bewoners van
Ierland het geval. De herfst werd zoodoende door hen
als een onderdeel van een jaargetijde opgevat. Het oud-