LUGDUNUM BATAVORUM
124
x) Zie F. Rühl, Chronologie des Mittelalters und der Neuzeit
(Berlin, 1897), biz. 40-41Joyce, t.a.p., biz. 388-390.
2) Joyce, Social history I, biz. 69; Macalister, t.a.p., biz. 305.
3) R. A. S. Macalister, Ancient Ireland: a study in the lessons of
archaeology and history (London, 1935), biz. 57, 82.
Noorsche jaar begon met den winter. In Denemarken en
Noorwegen viel de eerste winterdag op 14 October, ter
wijl de zomer met den 14den April begon. Bij de Ieren
duurde de zomer van 1 Mei tot 1 November en de winter
van 1 November tot 1 Mei. De eerste November heette
bij hen Samain, hetgeen „einde van den zomer” betee-
kent, en was tevens het begin van het jaar 1Bovendien
was het de dag van het feest te Tara, gelegen in hetzelfde
oud-Iersche district als Teltown, doch ten Z. van de
Boyne. Dit feest zou volgens de vroege Christelijke
geschiedschrijvers van Ierland tegen het einde van de
achtste eeuw v. Chr. door koning Eochu bijgenaamd
Ollom Fodla (den Wijze van Fodla), een koning van
het volk der „kinderen van Mil”, zijn ingesteld 2).
In het voorhistorische Ierland hebben zich in met
tusschenpoozen op elkaar volgende golven verschillende
van overzee gekomen volksstammen nedergezet: de laat
ste van deze invasiegolven bracht er het in de kronieken
en de heldensagen met „kinderen van Mil” aangeduide
volk, waarin de lersche archaeoloog Macalister in zijn
recent boek „Ancient Ireland” de mannen van deljzertijd-
beschaving ziet. Zij zouden vooraf zijn gegaan door de
Tuatha Dé Danann, het „volk van den god van (de Moe
der Aarde) Dana”, waartoe ook de held Lug zou hebben
behoord. Macalister acht het „volk van den god van
Dana” identiek met het volk van de bronzen zwaarden,
dat Ierland omstreeks 1000 v. Chr. onderwierp, en houdt
hen voor de brengers van de Keltische taal in Ierland 3)
Het voornaamste monument in het heiligdom te Tara,