LUGDUNUM BATAVORUM
133
x) E. Bickel, Die politische und religiose Bedeutung des Provin-
zialoberpriesters im römischen Westen (Bonner JahrbiicherCXXXIII,
Bonn, 1928), biz. 11.
2) Te Rome werd 1 Aug. pas in 8 v. Chr. keizerl. feestdag.
3) Voor Augustus als algemeenen titel van goden, b.v. Neptunus
Augustus, Juno Augusta, Dii Augusti, zie A. Forcellini, Totius Lati-
nitatis Lexicon I (Prati, 1858-’59), biz. 491.
zeer in zijn beteekenis als gids der reizigers
van den handel dan wel in wat Caesar
van alle kunsten” omschreef. Ten tijde
Mercurius te Rome een groote cultuur-
een in te voeren Romeinsche godheid met een reeds
voorhanden zijnden inheemschen volksgod, gebruik is
gemaakt Men kan zelfs nog een stapje verder gaan
en zich afvragen, of bij het kiezen van een datum voor
de inwijding, die tevens het tijdstip bepaalde van het
jaarlijks terugkeerend feest, niet het oogmerk heeft voor
gezeten, dezen met dien van een algemeen Gallisch feest
te doen samenvallen 2
Wegens het feit, dat Mercurius, door Caesar den hoog-
sten god der Galliërs genoemd, in Gallo-Romeinsche in
scripties den bijnaam Augustus draagt 3), heeft men
aangenomen, dat de met Augustus gelijkgestelde godheid
niemand anders dan Mercurius kon zijn. Ware dit juist,
dan had Mercurius en niet Augustus bijnaam moeten zijn.
Bovendien is het de vraag, of 1 Augustus wel een feest
dag van den Gallischen Mercurius was. Bij de Romeinen
was hij het voor hun Mercurius zeker niet. Dat ook bij
de Galliërs de eerste Augustus niet aan Mercurius was
gewijd, laat zich om te beginnen hieruit gissen, dat het
feest van den Gallischen Mercurius vermoedelijk in een
ander jaargetijde viel.
De gronden, waarop de Romeinen den hoogsten Gal
lischen god met hun Mercurius vereenzelvigden, lagen
zeker niet zoo
en beschermer
met „uitvinder
van Caesar was