NATUURKUNDIGE MAATSCHAPPIJ DILIGENTIA 217
te wenden
15
1) In de rede bij het 100-jarig bestaan der Mij. wordt hiervan
een verkeerde lezing gegeven. Zie voor beter: 100 jaar Concert
Diligentia van Jhr. van Beresteyn en de notulen der Mij.
Jan. 1822). M.i. volgt hieruit, dat de commissie voor de
Concerten een min of meer zelfstandig onderdeel werd
der Mij.
De derde en laatste der oprichters, van Buten, heeft
deze nieuwe tak nog juist meegemaakt, hij stierf op
29 Junij 1822.
Men was niet tevreden met de bestaande concertzaal
en na enkele moeilijkheden kwam een nieuw voorstel
(22 Mei 1823). Kort gezegd kwam het hierop neer: De
Commissarissen van het Concert Diligentia nemen op
zich de zaal te laten verbouwen, te witten en verven, van
nieuwe banken etc. te voorzien en hiervoor kreeg de
commissie het recht om de nieuwe groote zaal en de
kleinere, bestaande, te gebruiken gedurende 20 jaren,
terwijl de Mij. het recht behield om die voor eigen ge
bruik aan te wenden en hierbij de eerste keus der data
had. 1
Na afloop der 20 jaren (30 Sept. 1843) bleef de zaal
met ameublement het eigendom der Mij. De grote zaal
was, wat thans de zitplaatsen in de zaal zijn; de kleine
zaal, wat thans het toneel is. Het ontwerp is van
tect de Vletter, de aannemers waren Schroot en
nekes. De onkosten werden begroot op 5000.—
archi-
Wen-
doch
dit geld bleek niet te vinden, tot de Burgemeesteren van
den Haag het leenden tegen 5 Reeds het eerste jaar
bleken aflossing en rentebetaling moeilijk, zodat het be
stuur van Diligentia een juist inzicht had betoond, zich
buiten deze geïdelijke zorgen te houden.
Uit deze jaren is de oprichting van het Concert Dili
gentia zeker wel het belangrijkste. Ik mag nog even aan-