TUSSCHEN WASSENAAR EN DEN HAAG
37
625, f. 60, 18/7/1613.
1) Zie verderop in deze bijdrage.
2) Recht, arch. Den Haag, inv. no.
omgraving geteekend staan, terwijl de andere nog niets
van den aanleg van de singels te zien geeft. Vergelijking
met de voor Delfland resp. voor Rijnland vervaardigde
kaarten x) toont aan, dat de oudste kaart, dus die zonder
het begin van aanleg der Haagsche grachten, in 1611
verschenen en voor Delfland bestemd is geweest, terwijl
de andere tot de aan Rijnland geleverde bladen behoort,
die in 1615 van de pers kwamen. Alvorens echter met de
bespreking dier kaarten aan te vangen wil ik den lezer
verzoeken voorloopig de bij de wegen geschreven namen
weg te denken. De reden tot dit verzoek zal straks uit
eengezet worden.
Op beide kaarten vertoont de loop van den huidigen
Denneweg met zijn verlengstukken naar de zeeduinen
volkomen gelijke beelden; bij de oostwaarts er van af
takkende wegen doen zich echter verschillen voor.
Wat den Denneweg zelf betreft, ziet men dien niet
bij den buurtweg (Javastraat) eindigen, maar zich, dien
kruisende, rechtstreeks voortzetten in een pad, dat schuin
over een strook binnenduin naar den Raamweg loopt.
Dit binnenduin werd in de 17de eeuw afgezand en ont
gonnen, waartoe in 1613 een vaart gegraven werd van
het noordoosteinde van den Noordsingel of Noordvliet
Mauritskadegracht) naar en over den buurtweg (Java
straat). 2) De vrije overgang over die gronden verviel
daardoor. Ter vergoeding werd de Raamweg zelf zuid
waarts tot aan den tegenwoordigen Wassenaarschen
weg verlengd en men kon sedertdien, komende van den
Denneweg, den Raamweg alleen bereiken door den
buurtweg een eindweegs te volgen.
De rechte Raamweg en het bochtige Huibert Wou-