VAN HAAGSCHE POSTWAGENS
l?0
Art. 4 behoudt aan.de magistraat het recht voor, beide
categorieën te ontslaan, wanneer zij het noodig acht.
Art. 5 verbiedt dronkenschap, bedreigingen en andere
misdragingen, op straffe van 6 ponden boete en naar
omstandigheden zwaarder correctie.
Art. 6 stelt gelijke boete op langer dan een half uur
pleisteren, of het aan de passagiers in rekening brengen
van kosten onderweg gemaakt, tenzij in geval van nood.
Wanneer de reizigers eensgezind langer willen pleiste
ren, is het geoorloofd.
Krachtens art. 7 mogen de voerlieden niet om de
vrachten loten, tenzij meer wagens tegelijk aankomen.
Overigens vertrekt ieder op zijn beurt.
Merkwaardig is artikel 8. Het bedreigt met verbanning
voor den tijd van 10 jaren den smeerder, kruier, of ver
der bij dit bedrijf betrokkene, die knoeit met het innemen
der plaatsen. Reserveering mag, zegt art. 9 dan, uit
sluitend worden verzorgd door de brief-, pak- en zak
dragers en wagensmeerders, die als zoodanig van de
magistraat een consentbrief je hebben gekregen. De voer
man moet (art. 10) den aankomenden reizigers dadelijk
zeggen welke plaatsen besproken zijn. Daarna heeft ieder
op zijn beurt de vrije keus, waar hij wil gaan zitten.
Daarna volgt de regeling der vrachtprijzen. Indien 8
personen meerijden, betaalt ieder voor de reis twintig
stuivers. Kinderen half geld. Pakjes, welke men onder
de bank kan zetten, zijn vrij; voor andere moet men den
voerman ,,sijn ghemoede gheven”. (art. (11).
Neemt de voerman meer dan acht, of negen personen
mede, dan betalen de passagiers, krachtens art. 12, slechts
achten” per persoon. Boden, die eiken dag reizen, be
hoeven ook verder alleen te betalen, wat zij tot dusver
gewoon zijn te geven. De artt. 13 t/m 15 regelen de
vracht indien zes, resp. vier, resp. minder dan vier per-