38 st. bij. De plaatsen in de vergaderde wagens kostten:
in de bak, voorwaarts rijdende, 3 gld.; achterwaarts rij
dende 2 gld. 10 st. en achterin zittende 1 gld. 18 st.
Dan komen de, uit de verordening van 1666 overge
nomen, prijsregelingen voor het passagiersverkeer op
Rotterdam, Maassluis, Dordrecht, Gouda, Wassenaar,
Voorburg, Rijswijk, Scheveningen en enkele plaatsen in
het Westland. Hierbij is alleen sprake van afgehuurde
wagens. Daarop ga ik dus niet verder in.
Slechts een paar voorbeelden. Met zes personen kon
men naar Rotterdam en terug rijden voor 6 gld. 10 st.
Een wagen over Rijswijk en Honsholredijk naar Naald
wijk en terug kostte 4 gld. Voor heen en weer naar
Gouda betaalde men 9 Gld. Idem naar Scheveningen 1
gld. 16 st. i); naar Rijswijk 1 Gld. 5 st.; naar Voor
burg 2 gld.; naar Wassenaar (Huis van Wimmenum)
3 gld. 16 st.
Er staat bij al die lijnen van het Delftsche Veer niets
over vergaderde wagens. Kon men dus naar Rotterdam,
enz. niet, zooals naar Leiden, enz. worden gebracht te
gen betaling van een vastgesteld bedrag per plaats? Heeft
de overheid het onnoodig geacht ter zake bindende voor
schriften te geven, omdat het aantal voerlieden, dat op
het Kleine Veer reed, vrij groot was, zoodat lust om
vrachtjes te krijgen, die mannen wel zou weerhouden
van het vorderen van onredelijke prijzen? Misschien ook
kon men vaak, zooals, denk ik. Pepyss, door bemidde
ling van den veercommissaris, samen met toevallig in
dezelfde richting gaande onbekenden een wagen afhuren.
Alleszins de aandacht waard is de bepaling: „Item
sullen de Voerluyden op de voorsz. Veeren rijdende ge-
VAN HAAGSCHE POSTWAGENS
134
1) De door Constantijn Huygens ontworpen Scheveningsche
weg was enkele jaren te voren aangelegd.