IN DE XVIIe EN XVIIIe EEUW
143
de oude wa-
brengen, mogen onderweg pakjes alleen worden afge
geven of aangenomen te Halfweg, Haarlem (op één
plaats in het midden der stad) aan de Dorstige Kuil, de
Geleerde Man, te Hillegom, Lisse, Sassenheim, aan de
Duivenvlucht, te Oegstgeest, Haagsche Schouw en Huis
ten Deyl. Waarna volgt een bepaling nopens het be
zorgen en vervoeren van brieven voor de bewoners der
buitenplaatsen langs den weg, zoomede het daarvoor te
heffen port.
Art. 8 verbiedt postiljon en passagiers tabak te rooken,
zelfs wanneer slechts één der laatsten er bezwaar tegen
maakt.
Art. 9 vergunt de directie open of overdekte post-
chaisen te doen rijden, om één of twee passagiers te
vervoeren. Prijs voor een open chais, voor één persoon
15 gld. voor twee 17. Een overdekte chais kost resp.
17 en 20 gld. Voor het traject Amsterdam, Leiden, resp.
Den Haag-Haarlem zijn die cijfers 12 en 14 per open
en 14 en 16 per overdekt wagentje. De huurder van een
chais kan zelf het uur van vertrek kiezen.
Art. 10 eischt goede wagens en makke paarden. De
postiljons, die nuchtere, bekwame voerlieden moeten
zijn, behooren steeds een gedrukt exemplaar van de or
donnantie bij zich te dragen.
Art. 11 gelast uitsluitend te rijden over de gewone
heirbanen of heerenwegen, op poene van 6 gld. boete
voor den postiljon.
Art. 12 bepaalt, dat, als de postiljon door onachtzaam
heid of dronkenschap den wagen laat omvallen, hij al
mede 6 gld. verbeurt. De directie moet de boete (ook
die bedoeld in artt. 7 en 11) betalen en korten op
’s mails loon.
Art. 13 handhaaft de vrachtprijzen voor