IN DE XVIIe EN XVIIIe EEUW
145
L. Adam.
10
mantelzak, koffer,
volle vracht voor
zitplaats besloeg, de
neer te tellen 1
1) Gem. Archief 's-Gravenhage. Db. 75 II.
2) Zie de indertijd populaire opéra comique van
3) Vreemd, dat niets bepaald wordt over een draaibare vooras.
Deze kwam in de 18e eeuw in Duitschland in gebruik.
enz. die een
een persoon had
Ampliatie der Ordonnantie in 1786.
Tot zoover het nieuwe reglement. Het voldeed blijk
baar niet geheel, want in 1786 „amplieerden” de magi
straten het. De voorschriften werden strenger. Voortaan
moesten de wagens twee maal per jaar geïnspecteerd
worden door deskundigen, waartoe HH. Burgemeeste-
ren twee „neuteraale” personen zouden aanwijzen.
Waarschijnlijk om onderonsjes tegen te gaan, zouden de
Haagsche rijtuigen te Amsterdam, de Amsterdamsche in
Den Haag worden onderzocht. Binnen 14 dagen moesten
gebreken worden hersteld, en af gekeurde wagens worden
vervangen. Anders 6 gld. boete, waarvan een derde voor
de deskundigen. De boete wegens te lang over den af
stand rijden werd verdubbeld. Daar de postiljons zich
meermalen nalatig hadden betoond in het afgeven van
brieven voor de buitenplaatsen, stelden HH. Burge-
meesteren ook op dit verzuim een boete.
De postiljons hadden blijkbaar nog meer op hun zon
denregister. In elk geval schijnen ze niet zoo „bon et
adroit” te zijn geweest als de legendarische Postiljon de
Longjumeau, qui ne renversait que sur le gazon. 2) Mis
schien namen zij hem alleen ten voorbeeld bij 't ver
overen van de harten der dorpsschoonen. Hoe dit zij,
art. 7 der ampliatie bedreigde nu dengene, die een post
wagen deed omvallen èn met boete èn met ontzegging
van het recht ooit weer op deze route te rijden 3).