IN DE XVIIe EN XVIHe EEUW
151
halve bij besloten water, want dan reed om 1 uur’s mid
dags ook een wagen. De bepalingen omtrent den dienst
op Zondag, enz. zijn nagenoeg als van ouds.
De vracht is weer iets hooger, n.l. 4 gld. 18 st. voor
de vier binnenplaatsen en 4 gld. 16 st. voor de twee
voorin.
Het bedrag van het „passage-geld', ad 8 st. en 6
duiten, wordt voor 't eerst genoemd. Vermoedelijk had
de remissie door Holland niet meer plaats en moest Van
Lennep die heffing weer op de reizigers verhalen. Dat
maakte de rit dan echter niet onbelangrijk duurder. Ook
de prijzen voor het vervoer naar tusschengelegen plaat
sen zijn hooger. B.v. van 't Gravenhage naar Den Deyij
kostte nu 15 st.; naar Lisse 2 gld. 10 st.; naar Haarlem
3 gld. 16 st. Van Amsterdam naar Hillegom 2 gld. 4 st.;
naar Haarlem 1 gld. 8 st.
Geen woord meer over brievenvervoer. Evenmin iets
over hazen, kabeljauw en mutsendoozen Teeken des
tijds?
Te Amsterdam hield de onderneming nu kantoor bij
de Wed. Te Herkel, in de Driekoningenstraat, „daar de
Postwagen uithangt”; men reed af van het Heeren-Loge-
ment op den Haarlemmerdijk. Te ’s Gravenhage bevond
zich het kantoor bij de weduwe Spoorman, in het Voor
hout, bij het Tournooiveld. Daar reed ook de postwagen
af. Nadere inlichtingen verschafte desgewenscht de bur
ger Kuster, in de Hooge Nieuwstraat. Dit alles wekt den
indruk, dat de zaak weer op pooten stond. Maar zoo was
het niet.
De burger Van Lennep mocht een ferm ondernemer
zijn, die naast zijn eigen belangen, ook naar het oordeel
van een Comité van Algemeen Welzijn, dat algemeen
welzijn bevorderde, hij stamde uit een geslacht van ci-