Is de dienst nogmaals heropend?
Laat
Gerenoveerd Reglement op de wagenveeren van Sep~
tember 1799.
ons nagaan hoe het tijdens de bewindsjaren van
Wel zegt Bouricius, dat de dienst later is hervat,
maar hij noemt geen bronnen, waaruit het blijkt. Ik heb
de Haagsche Courant tot 1803 doorgelezen en niets ter
zake gevonden. Maar dat is niet afdoende, want de
bewaard gebleven jaargangen zijn onvolledig. En ik
spreek een schrijver van zooveel gezag niet gaarne tegen.
Maar toch geloof ik, dat hij zich vergist. Hij verwart,
d.m., bij hetgeen hij verder zegt, den Haagschen post
wagen (van De Veer, Persijn, Van Lennep) met de
zoogenaamde postwagens, die. bij toe water, de diensten
der schippers overnamen. Bouricius vervolgt n.l. met de
mededeeling, dat de reizigers liever per (trekschuit gingen,
doch bij besloten water wel per postwagen moesten
rijden. Dan eischten, zegt hij, de voerlieden meer, doch
zij deden dagelijks een rit. Inderdaad, die wagens reden
eenmaal per dag. Maar de postwagen van Van Lennep’s
opvolger reed toen immers slechts driemaal per week.
De reis ging, volgens Bouricius over den nog niet be
straten weg langs Den Deyl, Haagsche Schouw, Post-
brug, Hillegom en Haarlem. Met Lodewijk Napoleon
verdwijnt dit vervoermiddel en komt de diligence met
imperiale en de nieuwe straatweg Amsterdam-Parijs.
De oude onderneming zou derhalve tot ongeveer de
inlijving bij Frankrijk hebben voortgesukkeld. Ik meen
dit te mogen betwijfelen. En wel op grond van de ge
gevens uit de gemeentearchieven van Den Haag en
Amsterdam.
VAN HAAGSCHE POSTWAGENS
156