omdat het zelve merendeels door meerdere of mindere
opruiming, verdieping en verbreding van de oude zijl en
een gedeelte der Wassenaarsche vaarten, kan verkregen
worden, de juiste lengte moeijelijk te bepalen is - zie
op Kaart No I tusschen de letters b2 en b2. Dan ook
hier zou in de doorgraving van de landscheiding, om
dezelfde reden, als aan de zuid zijde, een schut verlaat
behooren gelegen te worden, zie bij de letter H op ge
melde kaart.
Ten derden om des zomers, als de stroomsneiging, van
het door de rivier sluizen, naar binnen lopende water,
van de zijde van Schiedam en andere Maas steden, naar
den Haag is gericht, en daar door het onzuiver Schie-
water, naar deswaards moet worden voortgedreeven,
het zelve ver genoeg van hare grachten verwijdert te
houden, moet notoir op eene voldoende afstand van
dezelve in de Delfsche vaart eene waterkeering worden
gesteld, die de volkomen gemeenschap van dat Schie-
water met den Haagschen boezem kan beletten.
Hier toe is het middel, zoo eenvoudig als onmisbaar,
zeer nuttig; namelijk: het maken
een schut verlaat in de Delfsche vaart, tusschen de
en de Hoorn bruggen, zie bij letter F, op de kaart
ij
en tot andere eindens
van
Tol
No. I.
Dit verlaat is hier ter plaatse in driederleij opzichten,
zeer noodzakelijk, en nuttig, voor eerst, om dat het op
den afstand van meer dan een half uur gaans, uit den
Haag hare zuivere wateren van den invloed der besmet
ting van de Schie-wateren kan bevrijden, ten anderen,
omdat wanneer des zomers, bij aanhoudende droogte
Rhijnlandsche boezem, met zuiver water moet worden
aangevuld, zulks als dan ook door inlating van het Maas
water door de Oranje sluis, en bij voortstrooming door
de grachten van den Haag, langs de Trek-vaart, door
HAAGSCHE WATERSCHEIDING
185