TOPOGRAFIE VAN DEN HAAG
165
2°9) Verg, mijn bijdr. in het Jaarboek Die Haghe 1943, bl. 84
tot 90.
Zooals ik in den aanhef van dit artikel meegedeeld
heb, had de heer Leyden verzocht om strenge en open
hartige kritiek op zijn werk. Welnu, aan dat verzoek heb
ik naar mijn vermogen trachten te voldoen. Al ben ik
mij bewust, dat de heer Leyden, ware hij nog in leven,
wegens mijn dubbele ondeskundigheid in aardrijkskun
dig en geschiedkundig opzicht de waarde van mijn op
en aanmerkingen gering zou tellen, zoo kan ik mij toch
niet weerhouden om uiting te geven aan de teleurstelling,
Whssenaar wenschte in te slaan, had de buurtweg (de
latere Javastraat) tot zijn beschikking. Is voorts de
Noord-Denneweg werkelijk eerst omstreeks het midden
van de 14de eeuw als groote verkeersweg tot stand ge
komen 208dan zal vóórdien het verkeer van Den Haag
naar het oosten bij gesloten houden van de wildbaan van
den Hagerhout zijn koers genomen hebben over het
Noordeinde om langs den zoo even genoemden buurweg
den Rijnweg verder oostwaarts te bereiken. Een veron
dersteld schakelstuk tusschen de uitmonding van den
Rijnweg in het slag naar Scheveningen bij Zorgvliet en
het punt, waar later Denneweg en Rijnweg elkaar ont
moetten, had dus noch voor het plaatselijk verkeer tus
schen Segbroek en Den Haag noch voor doorgaand ver
keer van Den Haag naar het oosten en omgekeerd eenig
belang meer. Onafhankelijk van de boven geopperde
verklaring, die berustte op de veronderstelde bescher
ming van den watervang, is er dus uit een zuiver ver-
keersoogpunt alle aanleiding om tot de voorstelling van
het laten vervallen van het bedoelde schakelstuk te
komen.