RAKETTEN OVER DEN HAAG
4
De V2 kon overal worden afgevuurd waar de grond
stevig genoeg was, doch voor het juiste richten van het
projectiel naar het doel was het nodig met uiterste nauw
keurigheid de ligging van de startplaats te bepalen, ten
einde de instrumenten op de vereiste afstand en koers
af te stellen. Reeds in de zomer van 1943 waren de
voorbereidingen getroffen.
Den Haag, eindpunt van een rechtstreekse spoorlijn
met Duitsland, kreeg in Juli en Augustus van dat jaar
bezoek van de landmeters der kort tevoren gevormde
„Vermessungsbatterie”, die verscheidene gebieden van
een driehoeksnet kwamen voorzien. Op grond van deze
fundamentele meting zouden dan later de coördinaten
van de startplaatsen volgens de triangulatie-methode
kunnen worden berekend. Deze deskundigen werden op
de voet gevolgd door een „Erkundungsstab”, die moest
vaststellen waar de bodem voor het afvuren van de zware
raket geschikt was. O.m. werden gronddrukproeven ge
nomen op het landgoed Duindigt te Wassenaar en der
tien maanden nadien zou daar inderdaad een V2-troep
een startplaats inrichten. Op tal van punten in het ter
rein werden „paddenstoelen” in de grond geslagen ten
einde de aangewezen plekken te kunnen terugvinden.
Bovendien onderzocht de „Erkundungsstab” gedeelten
van de Rijksstraatweg, de hoofdweg Den HaagLeiden,
en hieruit ontstond een plan om bepaalde delen van het
wegdek voor het afvuren van raketten onopvallend te
vervangen door betonnen stukken, die dan al dan niet
weer een bovenlaag van asfalt konden krijgen. Deze
maatregelen werden evenwel al spoedig overbodig geacht
en er is nimmer een begin van uitvoering aan gegeven.
2. „Sonderkommando" naar Wassenaar. Ruim een
jaar verstreek zonder dat er iets gebeurde op de plaatsen,
die het toneel van deze geheimzinnige bedrijvigheid