9
RAKETTEN OVER DEN HAAG
die van de villawijk Marlot waren verdreven, werd Duin-
digt 13 September in gebruik genomen. Enkele dagen
later werden eveneens raketten gelanceerd op het kruis
punt Beukenlaan-Oud Wassenaarseweg en het honderd
meter daarvan gelegen punt, waar laatstgenoemde weg
op de Schouwweg uitkomt. Ook het park van de Beuken
horst werd startplaats. Een ander middelpunt van be
drijvigheid was het station van Leiden, waar de raketten
rechtstreeks per trein uit Duitsland arriveerden. In ver
band met het gevaar voor luchtaanvallen geschiedde dit
transport uitsluitend des nachts. Onmiddellijk na aan
komst werden de wagons naar de losplaats bij de Heren
singel gereden en daar werden de raketten op speciaal
voor dat doel gebouwde ,,Meiller”-auto’s trucks met
oplegger getakeld. Deze brachten de projectielen nog
vóór zonsopgang over de Veurseweg naar Ter Horst,
van waaruit zij dan naar de startplaatsen werden ge
dirigeerd.
De allereerste dagen was de aanvoer zeer regelmatig,
doch reeds na korte tijd liepen de treinen met vertraging
in de ochtendschemering binnen, zodat de Duitsers tot
het invallen van de duisternis moesten wachten alvorens
te kunnen lossen. De wagons werden dan op een spoor
lijn direct naast het grote Academische Ziekenhuis neer
gezet, waardoor dit ernstig gevaar liep bij eventuele
Engelse luchtaanvallen te worden geraakt. In een poging
de Duitsers tot andere gedachten te brengen interve
nieerde Dr. H. H. Maas, directeur van het ziekenhuis,
vergezeld van de Leidse stationschef bij de commande
rende officier, doch deze zag in de aanwezigheid van
het Geneefse kruis ongetwijfeld een uitstekende dekking
en hij stond er op, dat de raket-treinen het „ziekenhuis-
spoor” bleven gebruiken.