56
VIER HAAGSE SPOTPRENTEN
25 September berichtte de Nieuwsbode, dat het geschil
op minnelijke wijze was geschikt. Raguenot betaalde een
schadevergoeding van 600 gulden. Hij kon dit doen, daar
hij inmiddels „een engagement had gekregen als eerste
tenor in Toulouse tegen een jaarlijks tractement van
16.000 francs”.
Behalve dat dit geval ons een blik doet werpen op het
toneelleven van die dagen en op eigenaardige manieren
van het publiek, maakt de bekwaamheid, waarvan deze
steendruk getuigt, ons nieuwsgierig naar de maker. Zij
is uitgegeven bij de Gebroeders Van Lier met de toe
voeging David del”.
De veronderstelling, dat de tekenaar, die geheel de stijl
volgt van de Parijse caricaturisten van het tijdperk, een
Fransman zou zijn, wordt bevestigd door het feit, dat
onder de in Nederland en vooral in Den Haag uitgegeven
litho’s, verscheidene met louter David”, maar enkele met
„Jules David” getekend zijn; dit wijst op de in Parijs ge
boren lithografische kunstenaar geboren 1808, gestor
ven 1892 van wie te beginnen met 1834 inzendingen
op tentoonstellingen zijn geregistreerd en van wie reeds
met 1828 gedateerde gezichten in Parijs bekend zijn.
Blijkbaar heeft hij in zijn jonge jaren zijn geluk in Hol
land beproefd en is hij door de gebroeders Van Lier in
dienst genomen.
De betrekkelijk jonge kunst van de steendruk was met
geestdrift ontvangen; zij voorzag in behoeften, waarin in
onze tijd de fotografie voorziet, o.a. door het leveren van
stadsgezichten. Niet alleen de gebroeders Van Lier wijd
den zich daaraan, maar gelijktijdig vinden wij Desguer-
rois 5 Co., A. P. van Langenhuizen, H. J. Backer; iets
later E. Spanier, C. W. Mieling, P. Blommers, S. Lank-
hout, J. D. Steuerwald, H. L. van Hoogstraten.
De gebroeders Van Lier David en Charles die