TIEN JAREN WEDEROPBOUW EN 38 geenszins volgroeid de Laan van het deel tussen de Laan voor Kijkduin van de laatste ligt thans opnieuw deel ten oosten van de Laan van Nieuw Oost Indië (vrijwel gereed) en het deel tussen de Laan van Nieuw Oost Indië en de le Van den Boschstraat (in aanbouw) en stoot de uitvoering van het laatste gedeelte op nog niet overwonnen moeilijkheden. Dit is het gedeelte van Den Haag, dat in de toekomst door het interlokale ver keer het zwaarst „bezocht” zal worden. Het maken van twee toevoerwegen voor rijkswegen, het bouwen van een nieuw station met voldoende aan- en afvoermogelijkheden en het maken van een rijks- kantorencentrum op deze beperkte ruimte is technisch- stedebouwkundig uitvoerbaar; de met de uitvoering ge paard gaande financiële lasten en de verdeling daarvan over de belanghebbende instanties zijn echter nog niet opgeloste problemen om van de uitvoering nog maar te zwijgen. Over de andere wederopbouwplannen kan ik kort zijn. Enkele straten zijn geheel conform het oude beloop herbouwd. In Scheveningen is de boulevard in zijn oude luister (al dateert deze luister ook uit een ietwat twijfelachtige architectuurperiode) hersteld en wacht nog slechts de pier op een nieuwe situatie en vorm geving, terwijl in de toekomst een reconstructie van het Gevers Deynootplein met de toeleiding tot de Van Alkemadelaan in het voornemen ligt. Het reeds in ont werp gereed zijnde wederopbouwplan moest in verband met de stormvloeden jaren geheel worden omgewerkt en ter tafel. De Scheveningse Bosjes hebben al zijn zij nog geenszins volgroeid door hun gewijzigde vormgeving een nieuwe impuls gekregen en bieden thans ontplooiings mogelijkheden voor meer vormen van recreatie dan voorheen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1955 | | pagina 54