STADSONTWIKKELING VAN 'S-GRAVENHAGE 47 Herengracht - Fluwelen Burgwal - Kalvermarkt - Grote Marktstraat - Venestraat - Groenmarkt - Prinsestraat - Prinsessewal - Hogewal), terwijl dit stadsgedeelte ook om andere redenen (kostbare gebouwen, weinig woon bebouwing) slechts voor partiële verbetering maar niet voor algehele reconstructie in aanmerking komt. In Amsterdam zijn de belangrijke monumenten als gevolg van de grote bloei van de stad in vroegere eeuwen over de gehele oppervlakte van de grachtengordels verspreid. In de tweede plaats is het in Den Haag mogelijk het verkeer in hoofdzaak om de eigenlijke binnenstad heen te leiden (zie het verkeerswegenschema van fig. c), omdat dit gebied een beperkte oppervlakte heeft en dus door het maken van voldoende parkeergelegenheid langs de geprojecteerde binnenringweg elk punt van de bin nenstad op redelijke loopafstand bereikbaar is. In Am sterdam daarentegen is de eigenlijke binnenstad zo om vangrijk, dat niet ontkomen kan worden aan doorbraken door dit binnenstadsgebied, waardoor niet slechts het monumentengebied wordt aangetast, doch ook veel ho gere kosten voor doorbraken zullen moeten worden gemaakt. In de derde plaats is de decentralisatie van die kan toren die niet noodzakelijkerwijs in de binnenstad moe ten zijn en blijven, als gevolg van de verwoestingen in en om Zorgvliet en in het Bezuidenhoutkwartier in Den Haag met meer praktisch effect uit te voeren dan in Amsterdam. En in de vierde plaats vindt men in Amsterdam in de Jordaan, in de Eilanden en in de Jodenbuurt een vermenging van bedrijfs- en woonbebouwing, die men hier niet in die mate aantreft en die hier, waar zij wel aanwezig is, uit historisch en kunsthistorisch oogpunt minder moeilijkheden geeft. Hetgeen natuurlijk niet weg-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1955 | | pagina 67