59
C. MIDDELEN VAN VERVOER TE LANDE.
De gewone diensten, tot vervoer van reizigers en goede
ren, hebben geene reden tot aanmerkingen gegeven.
De weinig overgebleven diligence-diensten worden behoor
lijk en goed waargenomen, en zijn voor den reiziger vooral
zeer nuttig, omdat zij in den regel op zoodanige tijden ge
steld zijn, dat geen ander openbaar middel van vervoer
gelegenheid tot vertrekken aanbiedt, en zij alzoo in eene
dadelijke en groote behoefte voorzien. Hieraan is het dan
ook toe te schrijven dat de bestaande ondernemingen nog
genoegzame voordeelen aan den ondernemer opleverenom
ze op den duur op eenen goeden voet en behoorlijk in-
gerigtgaande te houden.
Ingetrokken of verleende concession hebben wij ook hierbij
niet te vermelden.
De dienst over de spoorwegenbijna het eenige middel
van vervoer, waarvan een ruim gebruik gemaakt wordt,
heeft evenmin over liet algemeen stofle tot klanten on"e-
lev er d.
Desniettemin heeft het monopolie, waartoe de spoorweg
dienst uit den aard der zake aanleiding geefttoch reeds
dikwijls het belang doen gevoelen van de uitoefening eener
krachtige politie over die dienst. De behoefte daaraan open
baart zich telkens, eu wij kunnen niet nalaten hier den
wensch te openbaren, dat daarin worde voorzien, zoowel
tot veiligheid en goede bediening aan het reizend publiek,
als 0111 daardoor zich te kunnen verzekeren van doelmatige
cn met de behoeften der Gemeenten overeenkomende dienst
regeling, op welk laatste, onzes inziens, gewoonlijk wel
eenige aanmerkingen zouden te maken geweest zijn.
<1. BROODZETTING.
M ij achten het niet noodzakelijk eenige aanmerking te
maken, noch over de werking der broodzetting, noch over
dc ter bepaling daarvan aangenomen grondslagen.
Ons gevoelen is, dat de broodzetting gunstig heeft gewerkt