33
Sierlijk in haren vorm, is zij gemakkelijk in de beweging
en bijna gelijk van hoogte met de straat, zoodat alle be
zwaren wegens het op- en afrijden zijn weggenomen en de
gemeenschap te water en te land veel verbeterd werd.
Zonder nu uit het voldoende dezer eerste proeve te willen
besluiten tot het wenschelijke, om zoo veel mogelijk onze
bruggen op deze wijze te verbeteren, gelooven wij toch, dat
de moeijelijkhedendie aan deze soort van bruggen verbon
den zijnminder zwaar voor ons behoeven te wegenwan
neer bij vernieuwing van de eene of andere brug hare ver
vanging door eene draaibrug overigens verkieslijk mogt
geoordeeld worden.
Het kanaal naar Scheveningen werd in 1856 op dezelfde
wijze vervolgd als in de laatste jaren en wij mogten daaraan
nu eene lengte van 160 ellen, ter breedte van 17 ellen, zien
toebrengen, tot dat het werk stuitte op den grond, bij het
kadaster staande ten name van C. van der Harst en in
het tijdelijk bezit van J. Waterreus, omtrent welks afstand
men in geene schikking heeft kunnen treden. Wel heeft de
Raad in den loop des jaars eene wet, tot onteigening ten
algemeene nutte van de gronden benoodigd voor de voort
zetting van het kanaal, van de Wetgevende magt bekomen;
maar die onteigening vordert evenwel tijd en belet den
voortgang van het werk voor het oogenblik.
Wat nu betreft de uitwatering in zee, waarvoor het aan
gelegde kanaal slechts den uitgegraven weg kan heeten, de
verwezenlijking daarvan is en blijft nog hoogst onzeker.
Met hoeveel aandrang ook pogingen aangewend worden, om
de verschillende daarin betrokkene autoriteiten tot medewer
king te brengen of de denkbeelden, die daaromtrent bestaan
tot eensgezindheid te leiden, nog altijd wacht men eene
gunstige beslissing, die aan veler wensch voldoening, aan
groote behoefte tegemoetkoming en aan grootsche plannen
en voornemens uitvoering zoude kunnen geven. Zoo dan
de verwachting hoog gespannen is bij vele belangstellenden
3