121
De hier nog bestaande schuitendienstendie men gevoe-
gelijk in twee soorten splitsen kannamelijk: de veer
schuiten- en de pakschuitendienstenhouden zich wat de
eersten betreft staande ten gevolge der ondersteuning, welke
zij van het Gemeentebestuur ondervinden, terwijl de tweede
soort in denzelfden toestand blijft als vroeger. Voor het
vervoer van goederen is de behoefte aan schuitendiensten
ook nog altijd groot en hoeveel spoed andere middelen van
vervoer ook mogen kunnen aanbieden, waar die spoed niet
vereischt wordtis het vervoer per schuit meestal verkies
lijk. De instandhouding dier veren hangt dan ook groo-
tendeels af van den ijver en de bekwaamheid dergenen, aan
wie zij toevertrouw’d zijn, en de ondervinding getuigt de
waarheid hiervan genoegzaam.
Geene nieuwe concession voor schuitendiensten werden
verleend of ingetrokken en de eenige verandering, welke in
die diensten werd gebragtis de afwisseling der vertrekuren
van het Leijdsche veer voor de zomer- en winterdienst.
De te verwachten regeling van de zaak der schuiten dien
sten zal in eene groote behoefte voorzienzoowel bij het
publiek dat van die diensten wenscht gebruik te maken, als
bij de schipperij zelve, die bij eene goede regeling het grootste
belang heeft, omdat zij de instandhouding der veren zal
bevorderen.
tijd worden overtredingen ontdektdie meer bewijzen voor
de kracht der gewoonte en de moeijelijkheid om een een
maal gevestigd beginsel geheel uit te roeijen dan voor on
wil of verzet van de zijde der ingezetenen. Het getal der
in het geheele jaar geconstateerde overtredingen heeft dan
ook niet meer dan acht bedragen.
b. MIDDET.EN VAN VERVOER TE WATER.