121 De hier nog bestaande schuitendienstendie men gevoe- gelijk in twee soorten splitsen kannamelijk: de veer schuiten- en de pakschuitendienstenhouden zich wat de eersten betreft staande ten gevolge der ondersteuning, welke zij van het Gemeentebestuur ondervinden, terwijl de tweede soort in denzelfden toestand blijft als vroeger. Voor het vervoer van goederen is de behoefte aan schuitendiensten ook nog altijd groot en hoeveel spoed andere middelen van vervoer ook mogen kunnen aanbieden, waar die spoed niet vereischt wordtis het vervoer per schuit meestal verkies lijk. De instandhouding dier veren hangt dan ook groo- tendeels af van den ijver en de bekwaamheid dergenen, aan wie zij toevertrouw’d zijn, en de ondervinding getuigt de waarheid hiervan genoegzaam. Geene nieuwe concession voor schuitendiensten werden verleend of ingetrokken en de eenige verandering, welke in die diensten werd gebragtis de afwisseling der vertrekuren van het Leijdsche veer voor de zomer- en winterdienst. De te verwachten regeling van de zaak der schuiten dien sten zal in eene groote behoefte voorzienzoowel bij het publiek dat van die diensten wenscht gebruik te maken, als bij de schipperij zelve, die bij eene goede regeling het grootste belang heeft, omdat zij de instandhouding der veren zal bevorderen. tijd worden overtredingen ontdektdie meer bewijzen voor de kracht der gewoonte en de moeijelijkheid om een een maal gevestigd beginsel geheel uit te roeijen dan voor on wil of verzet van de zijde der ingezetenen. Het getal der in het geheele jaar geconstateerde overtredingen heeft dan ook niet meer dan acht bedragen. b. MIDDET.EN VAN VERVOER TE WATER.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1857 | | pagina 121