142
MIDDELEN VAN VERVOER TE LANDE.
C.
schuit of gondel werd
voldeed vrij algemeen
bate vin-
voor deze
wensch uitdat
beslissing moge
heid, die ingrijpt in zoo vele en
Ten aanzien van den staat en de exploitatie der diensten
tot vervoer van reizigers en goederen, hetzij over de gewone
hetzij over de spoorwegen, werden ons in het afgeloopen
In de bestaande schuitendiensten is geene verandering
gekomen geene nieuwe concessiën voor schuitendiensten
werden in 1859 verleendevenmin als concessiën ingetrok
ken werden.
De volksschuitenveeren op Leyden en Delft hebben zich
steeds op den tegenwoordigen voet weten staande te houden
en bleken voor de behoefte voldoende te zijn.
Dat op Scheveningen was voor de ondernemers eene voor-
deelige zaak. Een nieuw model van
door hen in dit veer gebruikt en
zoodat wij reden hebben te gelooven dat het publiek door
dit nieuwe vervoermiddel naar Scheveningen goed gediend
wordt en de Delftsche veerschippers daarin eene
den tegenover de opofferingenwelke zij zich
onderneming getroosten.
De zaak der pakschuitenveeren die reeds sedert geruimen
tijd op eene wettelijke regeling wacht en die in het belang
van nering en handel zoo zeer behoeft, is nog steeds on
afgedaan gebleven. Wij achten het onnoodig te herinneren
wat daaromtrent heeft plaats gehad, maar spreken alleen den
zoo spoedig mogelijk door den Raad eene
e worden genomen omtrent eene aangelegen-
zoo teedere belangen.
Slechts ééne bekeuring wegens overtreding der verorde
ningen op de maten en gewigten heeft in het afgeloopen
jaar plaats gehad.
b. MIDDELEN VAN VERVOER TE WATER.