142 MIDDELEN VAN VERVOER TE LANDE. C. schuit of gondel werd voldeed vrij algemeen bate vin- voor deze wensch uitdat beslissing moge heid, die ingrijpt in zoo vele en Ten aanzien van den staat en de exploitatie der diensten tot vervoer van reizigers en goederen, hetzij over de gewone hetzij over de spoorwegen, werden ons in het afgeloopen In de bestaande schuitendiensten is geene verandering gekomen geene nieuwe concessiën voor schuitendiensten werden in 1859 verleendevenmin als concessiën ingetrok ken werden. De volksschuitenveeren op Leyden en Delft hebben zich steeds op den tegenwoordigen voet weten staande te houden en bleken voor de behoefte voldoende te zijn. Dat op Scheveningen was voor de ondernemers eene voor- deelige zaak. Een nieuw model van door hen in dit veer gebruikt en zoodat wij reden hebben te gelooven dat het publiek door dit nieuwe vervoermiddel naar Scheveningen goed gediend wordt en de Delftsche veerschippers daarin eene den tegenover de opofferingenwelke zij zich onderneming getroosten. De zaak der pakschuitenveeren die reeds sedert geruimen tijd op eene wettelijke regeling wacht en die in het belang van nering en handel zoo zeer behoeft, is nog steeds on afgedaan gebleven. Wij achten het onnoodig te herinneren wat daaromtrent heeft plaats gehad, maar spreken alleen den zoo spoedig mogelijk door den Raad eene e worden genomen omtrent eene aangelegen- zoo teedere belangen. Slechts ééne bekeuring wegens overtreding der verorde ningen op de maten en gewigten heeft in het afgeloopen jaar plaats gehad. b. MIDDELEN VAN VERVOER TE WATER.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1859 | | pagina 148