112 r om den Maria Pronkstuurman K. de Graaf reeder de Heer B. Pronk Koopmans Welvaren stuurmansmaat M. de Ruijter (de stuurman door ziekte verhinderd zijnde af te varen) reeder de Heer P. de Niet Prins Frederik der Nederlanden, stuurman M. F. de Ruijter, reeder de Heer J. Hoogenraad Jzn. Be goede Verwachtingstuurman N. Pronk reeder de Heer D. Bruin (Al deze schuiten bevonden zich op de visscherij Noord) en Johanna Gebel, stuurman P. Korving, eigenaresse Mejuf- vrouw de Wed. O. Gebel, geb. E. van der Burg, welke pink ter haringvisscherij was uitgerust. De onderstaande strandingen hadden overigens in 1860 op de kust van deze Gemeente plaats op den 29sten Meiten westen van Scheveningende Engelsche stoomboot Therèsekapitein Bruce, komende van Glascow en bestemd naar Potterdamin lading hebbende ijzer en steen welke lading is geborgen op den lOden October voor Scheveningen, de Noordsche schooner Other, kapitein P. Key, komende van Chris- tiaansund en bestemd naar SI. Valéry en Somme, in lading hebbende houtwaren dit schip werd spoedig na de stranding geheel verbrijzeld en de lading grooten- deels op het strand geworpen en op den 19den November, ten westen van Scheveningen, de Engelsche brik Favorite, kapitein B. Tenwick, te Sunderland te huis behoorendein ballast vertrokken van Schiedammet bestemming naar huis. De equipages van deze gestrande schepen werden door de reddingboot der Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaat- schappij van boord gehaald en die van de Other zelfs met groot levensgevaar, want slechts weinige oogenblikken nadat

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1860 | | pagina 118