112
r
om den
Maria Pronkstuurman K. de Graaf reeder de Heer
B. Pronk
Koopmans Welvaren stuurmansmaat M. de Ruijter (de
stuurman door ziekte verhinderd zijnde af te varen)
reeder de Heer P. de Niet
Prins Frederik der Nederlanden, stuurman M. F. de
Ruijter, reeder de Heer J. Hoogenraad Jzn.
Be goede Verwachtingstuurman N. Pronk reeder de
Heer D. Bruin
(Al deze schuiten bevonden zich op de visscherij
Noord) en
Johanna Gebel, stuurman P. Korving, eigenaresse Mejuf-
vrouw de Wed. O. Gebel, geb. E. van der Burg,
welke pink ter haringvisscherij was uitgerust.
De onderstaande strandingen hadden overigens in 1860
op de kust van deze Gemeente plaats
op den 29sten Meiten westen van Scheveningende
Engelsche stoomboot Therèsekapitein Bruce, komende
van Glascow en bestemd naar Potterdamin lading
hebbende ijzer en steen welke lading is geborgen
op den lOden October voor Scheveningen, de Noordsche
schooner Other, kapitein P. Key, komende van Chris-
tiaansund en bestemd naar SI. Valéry en Somme, in
lading hebbende houtwaren dit schip werd spoedig na
de stranding geheel verbrijzeld en de lading grooten-
deels op het strand geworpen en
op den 19den November, ten westen van Scheveningen,
de Engelsche brik Favorite, kapitein B. Tenwick, te
Sunderland te huis behoorendein ballast vertrokken
van Schiedammet bestemming naar huis.
De equipages van deze gestrande schepen werden door de
reddingboot der Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaat-
schappij van boord gehaald en die van de Other zelfs met
groot levensgevaar, want slechts weinige oogenblikken nadat