52 op, van o 3949 707 95 ellen n n steed geweest. sfeding waren van n H De vernieuwingen, welke onder deze aanbe- begrepenbestonden in eene oppervlakte: met Waal moppen zz IJsselsteen, en Rijnsteen steen eene oppervlakte De voornaamste vernieu- op den Scheveningschen weg, langs in de Zeestraat tot aan het Tolhek. Ofschoon ook bij deze werken het nadeel der schaarschte van steen werd ondervonden, mag men toch verklaren dat over het algemeen de toestand der wegen zeer goed was, zoodat onsniettegenstaande het drukke gerij langs de meeste van die wegen, daaromtrent geene klagten zijn ter oore gekomen. Op twee aangebragte verbeteringen hebben wij Uwe aan dacht te vestigennamelijkop het nieuwe paarden- en voetpad langs den weg van de Koninginnebrug naar het Badhuis en op het nieuwe voetpad aan het, begin van den Scheveningschen weg. Voorziet het eerste in eene lang gevoelde behoefte, daar vroeger zoowel de wandelaars als de ruiters verpligt waren om den gewonen straat- of rijweg te gebruiken of door het mulle zand te gaan, het tweede is niet alleen verbetering maar ook verfraaijing, want, aanslui tende aan het hooge voetpad, verleent het nieuwe gedeelte weg den wandelaar eene veilige passage langs bet Tolhek waarvan de doorgang bij drukke tijden niet altijd zonder gevaar was, terwijl het door de beplanting met zeer schoone boomen inderdaad zich zeer goed vereenigt met dat fraaije gedeelte van den Scheveningschen weg. ff terwijl met den uitkomenden 5100 ellen straat verstraat is. wingen hadden plaats de Koninginnegracht en e. Rivierenkanalen en vaarten. Als gewoonlijk nemen wij onder deze rubriek de bruggen na vooraf te hebben doen opmerken dat de bespreking

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1861 | | pagina 58