140
Boskoop over
De diensten tot vervoer van reizigers en goederen
hetzij over de gewonehetzij over de spoorwegenhebben
ons geene aanleiding gegeven tot opmerkingen. Naar
ons bekend ishebben de weinige alhier bestaande diligence-
dienslen goed voldaan aan hare verpligtingcnen heeft
In den loop van 1862 werden nog aan de navolgende
schippersop den voet der gemelde verordeningde
daarbij aangeduide voordeelen toegekend
W. v. d. Wateren voor het pakschuitenveer van 'sGra-
venhage op Haarlem
.1. Schoor en G. v. d. Veen voor de vaart van Scheve-
ningen op Rotterdam
P. M. v. d. Kaaden voor het veer van
Gravenhage naar Utrechten
J. Boelhouwer van hier op Amsterdam.
Met de volksschuitenveren verkeeren wij nog steeds in
denzellden toestand als vroeger. Wij mogen verwachten,
dat de Raadscommissie, die zoo veel heeft bijgedragen
om de zaak der pakschuitenveren te regelen, er ook in
slagen zal, een afdoend middel te vinden tot regeling van
deze aangelegenheiden wij voegen er den wensch bij
dat zij daarin spoedig moge slagen, omdat die regeling
hoe langer zoo meer behoefte wordt.
De twee ondernemingen voor schuitendiensten van Gra
venhage en Scheveningen hebben zich goed staande ge
houden en wij hebben voortdurend getracht, door de
vertrekuren afwisselend te bepalende belangen der twee
ondernemingen te vereenigen en het publiek te gerieven.
In elk geval voorzagen zij volkomen in de behoefte
aan een aangenaamveilig en goedkoop middel van vervoer -
naar eene plaatsdie als badplaats of als uitspanningsoord
dagelijks honderde en duizende bezoekers lokt.
C. MIDDELEN VAN VERVOER TE LANDE.